Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bilenes prisutvikling 1975-2005 1975 var året da en Golf kostet 35.400 kroner. Bil var luksus og en VW Beetle 1200 kostet den nette summen av kr 26.650. De fine kunne flotte seg i en Mercedes S som kostet kr 136.200 – mens en Fiat 850 var billigste nybilen til kr 19.500. Nissan het Datsun og det ble solgt Daf, Austin, Triumph, Volga, Moskwitch og ingen hadde hørt om Mitusbishi, Hyundai eller Kia. |
||||||||||||||||
løpet av de siste 30 årene er prisene på nye biler økt med rundt 500 prosent. Størst prisendring er det faktisk for Mini som i 1975 kostet kr 21.950 – mens den i dag har en pris på kr 203.000. Alle vet at det ikke er den samme bilen – og gammel og ny Mini kan neppe sammenlignes. Men begge bilene gir transport for fire, og den nye er faktisk 88 prosent tyngre og 20 prosent lengre enn den gamle Mini.
Nye biler blir nemlig stadig tyngre og større. Utslippet av eksos har bare sunket med 0,4 prosent. I 1980-årene hevdet bilindustrien at de i 2008 ville ha gjennomsnittutslipp av biler på 140 gram karbondioksid pr kilometer. I fjor lå tallet på 171,4 g/km – så miljøorganisasjonene er svært negative til utviklingen av nye biler. De blir sikrere – men veier også enormt. Den nye Range Rover veier 2,5 tonn og fullastet er den så tung at bilen ikke lovlig kan kjøre over mange mindre broer i Europa. VW Golf er blitt 60 prosent tyngre over de siste 30 årene. Den er også blitt 14 prosent lengre – men forbruket er redusert med 18 prosent.
Kan ikke fortsette - Køen er jo den samme og ventetiden lik, sier en miljøaktivist. Flere vil i første rekke sette regler for de mange store SUV’er som ”ikke har noe i bytrafikken å gjøre”. - De bruker mer drivstoff, de forbruker mer i produksjon og skader mer ved påkjørsel. I Sverige er det aksjoner for å sette en grense for de mange SUV’ene som bare brukes i byen.
|