Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ssangyong vil vokse med ”mesterbiler” · Om nye modeller · Jakten på nye forhandlere · Kinesiske eiere · Personbilene som kan komme · ”Mesterbilene” |
||||||||||||||||
Ssangyong har planene klare for Norge. Det kommer nye modeller og målet er å bli en av de største aktørene innenfor gruppen "mellomstore jeeps med firehjultrekk og dieselmotor". I følge adm. direktør Kjell Engebretsen i importselskapet er det ikke mange biler i denne gruppen. Men det er mange kunder som ser fordelen i en "trekkvillig jeep som kan registreres som varebil". Ssangyong har bilene - og flere nye modeller er på trappene. Direktør Engebretsen var nylig på besøk ved fabrikken i Korea og fikk et glimt av det som kommer de neste årene. · Kyron er navnet på en ny modell som får internasjonal premiere på bilutstillingen i Frankfurt i september. Det er en bil som erstatter Musso - men bilen er helt ny. Den er 4,66 meter lang og kommer med dieselmotorer på 2,0 og 2,7 liter. Bilen har felles trekk med BMW X5. I Norge blir det lansering mot slutten av året og bilen blir 5 seter stasjonsvogn (ikke varebil). Spennende med nye eiere - Nå er eiersituasjonen klar, sier han. --Kinesiske Shanghai Motors viser alvor og jeg hadde selv en av de øverste lederne fra Kina til bords på en middag i Korea. Og han viste med all tydelighet at Shanghai kan bil og har mange planer. Jeg tror Shanghai blir en meget spennende eier som tenker langsiktig. - Personbiler? - Ikke fra Ssangyong i Korea. De skal holde på med det de kan bedre enn de fleste andre; jeeps med firehjulstrekk og dieselmotor. Men Shanghai har ønske om produksjon av personbiler under eget navn i Kina. De vil naturligvis eksporteres. Det sies at det er bare Shanghai Motors som har kapasitet og kunnskaper som gjør at de kan lage egne bilmodeller i Kina. - Tidsplanene? - Det er lite konkret, men det kineserne fortalte meg var at personbiler ikke blir aktuelt i de første tre årene. Men etter da er alle muligheter åpne. Jeg må innrømme at jeg er spent og jeg fikk et strålende inntrykk av eierne. - Men kan kinesere og koreanere samarbeide? - Det lurte jeg også på. Og det går langt bedre enn jeg hadde fryktet. Men det virker som om ingen i Ssangyong i Korea "skryter" av at de eies av et selskap i Kina. "Mesterbilen" - Vi har utrolig mange kreative ansatte som makter å finne god praktiske løsninger, sier Engebretsen. --Vi er lydhøre overfor kunder og våre forhandlere, og har fordelen av å drive lite og effektivt. - Hva med deler? - I dag har ikke Ssangyong noe kontor i Europa. All kontakt har vi med Korea. Men nå etableres det tre delelager i Europa - et i Italia, et i Spania og et i Benelux. Vi vil ha samarbeide med sistnevnte og slipper dermed å sitte på så mange deler som vi i dag må gjøre. Men vi øker så kraftig at vi nå ser på muligheten for å utvide delelageret her i Råde. Hovedkunder av Ssangyong er "mestere" - det vil si alle som driver håndverk. Det er en typisk "byggeplassbil" for de som vil ha et arbeidsjern som presterer også der "asfalten slutter". Og de vil ha en bil som kan trekke en skikkelig henger, de vil ha diesel dog uten at bilen bruker for mye drivstoff. - Vi har faktisk ikke mange konkurrenter, sier Engebretsen. --De fleste er mye mindre, eller har ikke moderne dieselmotor. Vi ser også at vår nisje øker. Forhandlere i kø - Vi har gjort avtale med ChricoBil, sier Engebretsen. - De skal ha våre biler i alle utsalg. - Sammen med Opel? - Og Chevrolet. Vi er meget fornøyd med løsningen som jeg tror er til fordel for alle parter. Nå fortsetter jakten på forhandlere i andre byer. Prioritet har Stavanger og Kristiansand samt Nord-Norge. Vi mottar nesten hver uke henvendelser fra interessenter. Ssangyong kan selges sammen med nesten alle andre merker.
|