Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Banalt svindelforsøk mot Nordea
I følge meldinger MotorBransjen har mottatt spesielt i løpet av det siste året, forekommer det stadig oftere suspekte henvendelser til banker, finansinstitusjoner og bilforhandlere vedrørende kjøp av bil og måten transaksjonen av kjøpssummen foreslås utført. |
||||||||||||||||
Nedenstående eksempel er gjengitt med velvillig tillatelse fra Nordea Bank Norge ASA. 1. En bilforhandler mottar en e-mail fra et for dem ukjent firma med en ….@yahoo.com mailadresse. I henvendelsen spørres det om beste pris på "denne bilen". Ikke står det telefon, web-adresse eller lignende. Det står faktisk heller ikke hvilken bil henvendelsen gjelder(!). 2. Forhandleren mailer tilbake med spørsmål om dette er "spam" eller om det er en reell henvendelse, og hvilken bil det siktes til. 3. Det kommer så svar om at det gjelder en '98 Audi A4 avant til 145.000,-, som forhandleren har på lager. Allerede nå skjønner bilselgeren at henvendelsen ikke kan være troverdig; en slik bil kan kjøpes hvor som helst innenfor EU for rundt 6000 - 7000 Euro, dvs. under halve prisen. Firmaet Karls Autoland med avdelingskontor i Sverige er nevnt i mailen. 4. Forhandleren gjorde en del søk på nettet og fant ikke noe bilfirma med slikt navn. Han er likevel med på leken og gir "firmaet" 25.000,- i rabatt pr. mail, det vil si 15.000 Euro for bilen. 5. Så kommer en e-mail tilbake der "firmaet" bekrefter at de vil kjøpe bilen. Forhandleren vil komme til å motta penger i form av en sjekk før transportøren kommer for å hente bilen. Beløpet som skal sendes vil være noe høyere enn kjøpesummen, nemlig 21.450 Euro. Differansen skal forhandleren utbetale til transportør, det skal dekke transportkostnader og provisjon. Sjekken er utstedt av First Active bank i Dublin, som er høyst oppegående. 6. Etter ca 1 uke kommer det faktisk en sjekk! Forhandleren drar til Nordea og viser frem denne sjekken. Der får han høre at den etter all sannsynlighet er falsk. Bankfunksjonæren beholder den og lover å gi forhandleren rask tilbakemelding. 7. Bankfunksjonæren tar samme dag kontakt med Nordea sentralt, som etter å ha fått beskrevet sjekken sier seg enig med Nordea lokalt. Sentralkontoret hadde nemlig mottatt en helt lik sjekk på et lavere beløp fra en annen bilforhandler. Sjekken hadde blitt sendt til England for "inkasso", dvs. utbetaling/effektuering, men derfra kom ingen tilbakemelding. 8. Bilforhandleren (hovedpersonen i denne historien) sto dermed overfor to valg: a) Få Nordea til å utbetale sjekken, men da ville forhandleren stå ansvarlig for dekning. b) Betale et gebyr på ca. 600,- for å få sendt sjekken til "inkasso" før han eventuelt mottok pengene. Da kunne det gå rundt 3 uker før forhandleren visste hva utfallet ble. Hvis handelen hadde blitt utført og det skulle vise seg i ettertid at sjekken ikke hadde dekning eller var falsk, så hadde forhandleren både tapt en bruktbil til 145.000 kroner og måttet betale en erstatning til Nordea på heving av sjekk til 21.560 Euro. Men nå gikk det som banken og forhandleren antok: Etter å ha sendt sjekken til First Active Bank i Dublin, kom tilbakemeldingen om at den var falsk.
|