img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
NBF-presidenten i eksklusivt intervju
Sven Kvia jr er gjenvalgt som president i Norges Bilbransjeforbund. Fra sitt kontor i Sandnes leder han en næring som har vært gjennom store endringer.

Men han er også øverste leder for en bransje som knapt er til stede i samfunnsdebatten. Det vil han nå det skal bli en endring på. --Bilbransjen har aldri hatt flere og større utfordringer, erklærer han.

Kvia jr. har arbeidet hele sitt voksne liv i bilbransjen og har etter hvert opparbeidet seg en solid erfaring i bransjen. Han er tredje generasjon bilforhandler og er i dag aktiv styreformann i Opel-forhandler Sven Kvia as i Stavanger og Sandnes ( Opel, Chevrolet og Cadillac). De eier også Opel-forhandleren i Kristiansand (Opel, Chevrolet og Saab ). Han omtales som en typisk lagspiller med stor fagkunnskap om det han driver med og har de siste årene jobbet aktivt for å modernisere Norges Bilbransjeforbund.

- Det har nok aldri vært tøffere og mer krevende å være bilforhandler enn i dag, sier han. - I forbindelse med gruppeunntakene kom bilprodusentene med en rekke kvalitetsnormer og krav som vi måtte forholde oss til. Der det var avtalefrihet utnyttet bilprodusentene dette for alt det var verd. De sa hensikten skulle være "å beskytte vår posisjon som merkeforhandler". En ting har vi lært av de tiltakene som vi må innføre - nemlig at de har kostet oss mye penger. Det er blitt en kostnadseksplosjon og det har særlig rammet mindre forhandlere med flere merker. Det er nå regler for alt mellom himmel og jord fra hvordan byggene skal se ut, kurs vi må ha medarbeidere på, sertifisering, uniformering og jeg tror knapt vi har sett enden på utviklingen. Det er ikke lett å se at alt vi må gjøre kan være helt nødvendig. Og at dette koster masse penger det har vi bittert erfart.

Om merkeforskjeller:
- Man kan nok se forskjeller fra merke til merke selv om kravene ser ut til bygge på samme grunnlag. Det virker som om det går et skille mellom merker der importøren i Norge er en ren filial av produsenten, og der importøren eies av norske investorer. Selv om norskeide importører blir pålagt de samme strenge kravene fra bilprodusentene har man nok her vist en vilje til å tilpasse kravene til norske forhold. I de siste årene er det skjedd en stille revolusjon i norsk bildistribusjon. Hadde noen fortalt meg for noen år siden at Bilia i Oslo og Akershus ved siden av Volvo og Renault skulle forhandle Ford og at forhandlere blander alt fra Toyota, Ford og BMW under samme tak, da hadde jeg ikke trodd noe på det. Men nå ser alt ut til å være mulig.

Om flere merker fra samme bilprodusent:
- En annen ting er at en og samme bilprodusent markedsfører flere merker. Det er egentlig ikke nytt, for mange husker at GM i mange år har eid både Opel og Vauxhall. Noen plasser hadde de hver sin kjede og det samme med Austin, Morris og MG. Men det nye er at produsenter kommer med merker som i utgangspunktet ikke direkte skal konkurrere med hverandre. Ford har mange merker - Ford, Jaguar, Mazda og Volvo - mens GM har Opel, GMUS, Chevrolet (Daewoo) og Saab og de er på eiersiden i Suzuki og Subaru. Slik er det snart med alle, de har to eller flere merker de gjerne vil distribuere. Forhandlere får ofte litt forskjellige signaler om hvordan disse merkene skal selges. Noen produsenter mener de bør selges av samme forhandlere, men samtidig sier man at dette ikke skal gjelde "i de store byene".  I europeisk sammenheng er det et spørsmål om vi har noen " stor by". Vi har i alle fall ikke mer enn én. Hvordan vi skal tolke disse signalene er ikke alltid like lett.  Noen importører vil også at vi forhandlere lokalt skal finne løsninger uten at de selv engasjerer seg. Mener produsenter at merker skal samles i en kjede, så gi tydelig beskjed! Det er skjedd i Møller-organisasjonen og man ser resultatet.

Om store og små forhandlere:
- Stadig flere forhandlere har i dag flere utsalg. Jeg tror antallet eiere av forhandlere blir færre, mens antall utsalg ikke endres i samme grad. Det blir mer eierkonsentrasjon på forhandlersiden og utviklingen har vi bare sett begynnelsen på. Men det vil fortsatt i Norge være en blanding av små og store forhandlere, og det er jo noe av det spennende med næringen. Bilkonsern og små forhandlere skal konkurrere i det samme markedet, og det ser foreløpig ut til å kunne fungere.

Om forhandlere eiet av importører/produsenter:
- Et tydelig trekk er skillet mellom de kjeder der importøren overtar mer og mer av forhandlervirksomheten og kjeder der importøren ikke eier forhandlere. Ford og GM skiller klart mellom importør og forhandlere. De vil bare ha frie forhandlere, mens merker som distribueres av Møller-gruppen, Toyota Norge, Bertel O. Steen og Mitsubishi går i økende grad via forhandlere eiet av importøren. Klart dette merkes i markedet - og det blir forskjellig politikk og profil. Et av de problemene en del forhandlere sliter med i dag er husleie pr solgt bil. Jeg mener at husleien pr. solgt bil mange steder er for høy. En stigende husleie kompenseres ikke med høyere volum. Samtidig er der et stadig press på marginene.  Det betyr at man må snu hver krone mange ganger og resultatet i forhold til omsetning er magert hos mange bilforhandlere. Det ser til at forhandlere eiet av importører har større investeringslyst i anlegg og kjøper seg markedsmakt. De mange nye bilanlegg som er åpnet de siste årene er nesten utelukkende oppført og eid av importøreide forhandlere. Det er neppe tilfeldig.

Om bilforhandlere og eiendommer:
- Mange bilforhandlere har sett på investeringer i egen eiendom som en form for sparebøsse. Det har vært forhandlerens sikkerhet. Mange forhandlere har anlegg som mange andre bransjer kan være interessert i. Klart det kan være fristende for enkelte å tenke "hvorfor ikke bare drive eiendommene, kutte ut bilforretningen og leve av "sparebøssa". Men så vet jeg at mange føler for det som de kan og som de har hatt suksess med - nemlig biler. Bedriftene er bygget opp omkring bil og det er bil man vil drive med. Men om kommende generasjoner blir like opptatt av disse båndene er jeg mer usikker om.

Om generasjoner og arv:
- Mange forhandlere må nå etter hvert gjennom generasjonsskifter. De fleste norske forhandlere er eiet av privatpersoner og på et eller annet tidspunkt må det skje overføringer til neste generasjon. Jeg vet dette ikke alltid er like lett. Og det er sikkert mange forhandlere som vegrer seg for å snakke om det. Jeg tror det viktige er å planlegge og ikke minst fatte beslutninger. Men at det er et problem for mange, det er jeg sikker på.

Om de store billeveringene:
- Konkurransen har aldri vært hardere når det gjelder store leveringer til utleieselskap, stat, kommune og organisasjoner. Det er klart at noen vil ha markedsmakt og de "skal bare ha de store leveransene". Faren er stor og det er lett å brekke ryggen økonomisk på denne type salg, da de som regel fører med seg garanterte restverdier. Jeg frykter at de store leveransene i økende grad vil havne hos impotøreide forhandlere og kjeder der det å ha høy markedsandel har øverste prioritet. Samtidig har de også en økonomisk ryggrad som kan bære tap på en helt annen måte en enkelte stående forhandlere.

Om leveranser fra utlandet:
- Vi ser også at når store internasjonale konsern skal handle biler, gjør de ofte internasjonale avtaler med en produsent. Vi forhandlere blir bare utleveringssted for bilene. Min trøst er at produsentene helt sikkert vil ønske å ha forhandlere som kan hjelpe kundene når de får problemer, og da må de også sørge for at de har forhandlere som tjener penger.

Om bilbransjens ry og omdømme:
- Bilbransjen i Norge står for kvalitet, i dag nytter det ikke med lettvinte løsninger. De forhandlere jeg kjenner driver seriøst og bestreber seg på å drive en fornuftig forretning ved stadig å sette kunden i sentrum. Uten bilbransjen stopper Norge. Vi lever i et konkurransesamfunn der store og etablerte merkeforhandlere må finne seg i å konkurrere med nye forretninger som dukker nesten opp over alt. Men om det er ting bransjen er vant til så er det innbitt konkurranse. Og den ser ikke ut til å bli avtagende.

Om Norges Bilbransjeforbund:
- NBF har jobbet fram en ny plan der vi skal bli mer synlig som bransje. Vi skal bli enda bedre på kurs og opplæring og vi skal delta i samfunnsdebatten. Derfor vil organisasjonen nå i første omgang ansette en egen person med høy kompetanse på samfunnskontakt og informasjon. Vi må delta i debatter og konkurrere om oppmerksomheten. Vi vil samarbeide med andre organisasjoner som det er naturlig å samarbeide med for å få bilen på den politiske agendaen. Det er en formidabel oppgave som jeg mener vi nå setter i gang. NBF skal fortsatt være en viktig medlemsorganisasjon og dekke de fleste områder medlemmene er opptatt av.

Om myndighetene og avgifter:
- Tiden er inne til en endring av bilavgiftene. Vi har sammen med flere andre foreslått at dagens avgiftsnivå fryses og at man lar miljø bli en faktor. Men vi må også sørge for at vi ikke får endringer som gjør at verdien på dagens bilpark blir kraftig endret. Senkes bilavgiftene, og dermed prisene, vil det automatisk få følger for verdien på brukte biler. Det vil bransjen tape på, samt alle de som eier biler som dermed vil sitte igjen med en bil som har lavere verdi. Derfor er der best om avgiftsnivået fryses og at man dermed over en ti års periode vil få en riktig utvikling. Norge kan ikke unngå å tilpasse avgiftene til EU. Her har man klart gitt uttrykk for hva som bør skje de neste 10 årene. Dette bør myndighetene se i øynene like godt først som sist. Vi må ha en lang overgang, og da må man begynne nå!


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer