Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Tolv år med firmabiler: Tyske biler med monopol på pallen I en jubileumsutgave kommer vi ikke utenom en kavalkade over utviklingen på firmabilmarkedet i Norge. Siden 1993 har bare to merker ligget på førsteplassen: Ford og Volkswagen. |
||||||||||||||||
Ikke misforstå oss, det ble solgt "firmabiler" også før 1993, men det var det året statistikken begynte å skille ut næringsregistrerte personbiler. Fra 1992 og videre bakover finnes det altså ingen dokumentasjon på fordeling mellom privatsalg og næringssalg. Fra 1993 lå Ford Mondeo solid forankret på firmabiltoppen i fem år på rad, før to Volkswagen-produkter delte førsteplassen mellom seg i fire år før Mondeo igjen var tilbake på tronen - før Golf overtok igjen... Og så langt i år er det Passat som ligger klar til å overta som "konge" på firmabilmarkedet. Det betyr at gjennom 13 års firmabilsalg har ingen andre merker ligget på førsteplassen enn Ford og Volkswagen. Toyota Corolla oppnådde bronseplassen i 1997, og Peugeot 307 klarte samme plassering i 2003 - ellers er det ene og alene tyske bilmodeller som har ligget blant de tre mest solgte firmabilene i alle disse årene. Næringslivet har stor tiltro til tyske bilmerker. Bortsett fra de to nevnte eksemplene på ikke-tyske bilmerker som har luktet på pallen, har ingen av de japanske, svenske eller franske bilene vært i nærheten av å kunne kalle seg konge av firmabilmarkedet. Når det gjelder antall biler som ligger til grunn for førsteplassen, har det svingt kraftig. Ytterpunktene finner vi i toppåret 1994 og i bunnåret 2003, begge ganger Mondeo med henholdsvis 3840 og 1259 biler.
Personbiler i næring 1993-2005 1993: 1994: 1995: 1996: 1997: 1998: 1999: 2000: 2001: 2002: 2003: 2004: 2005 (pr. 13. juni):
|