Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
600 blir 50 Fiat har oppdaget at den legendariske Fiat 600 fyller 50 år i år, og at de faktisk fremdeles har en modell med det samme navnet i produksjon. Da er det jo ganske nærliggende å facelifte litt og lage en jub-mod. |
||||||||||||||||
Den største endringen på face-liften er faktisk at den har skiftet navn. Endelig. Fra Seicento til 600. Dette vil du oppdage hvis du leser baksiden av bilen, og på vei dit vil du kanskje legge merke til et par andre, ganske små, retusjer som skal kunne gi denne snart 8 år gamle modellen enda et par år i (polsk) produksjon. Til nå er den produsert i mer enn 1,1 million eksemplarer, og det er vel fremdeles den minste fire-seteren på markedet - 10 cm kortere og 65 kg lettere enn Citroën/Peugeot/Toyota-bilen. Det skjer samtidig en lett rasjonalisering av modellserien, hvilket i klartekst betyr at denne modellen som det bare har vært et par varianter av, nå kommer i enda færre utgaver. En straight som bare heter 600, og en litt mer elaborert, som skal hete 600 ’50th’ for å minne oss om at her er det skikkelige røtter. Men uansett hvor mye Fiat prøver, det skal godt gjøres å få bygget opp et image rundt denne som tilsvarer det som originalen hadde. Den var grunnlag for en rekke forskjellige karosserier, den ble trimmet til det hinsidige og den ble bygget i alternative utgaver i land som Tyskland og Spania, og den ble symbolet på en hel epoke i Europas historie.
|