img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
BMW fra taper til vinner
BMW Norge er en suksesshistorie. Mot mange odds er merket i dag et av landets mest populære, og forhandlere står i kø for å selge bilene. Slik har det ikke alltid vært.

Dette vet adm. direktør Tor Johannessen veldig mye om. Han har opplevd det meste fra dagen har begynte i selskapet i 1980 som regnskapssjef. Den gang var det Erik Hvistendahl som ledet selskapet, og det hadde han faktisk gjort siden 1965. Salget gikk i perioder rett til topps og det var nesten ikke måte på suksess. Et importbygg ble oppført i Bærum – der ble det ikke spart på noe.

Så kom den tøffe nedturen på slutten av 80-årene. Bilsalget sank som stein i vann og verst gikk det ut over luksussegmentet. Julaften 1990 kom kroken på døra, og julegaven til alle ansatte og forhandlere var at importselskapet ble levert til skifteretten.

Men importen av BMW fortsatte i nytt selskap med nye eiere. Tufton Group var inne en kort tid. Deretter var det ringreven Ulf Gehrken som sammen med Egil Stenshagen styrte importen. De viste at deres importfunksjon var tidsbegrenset, for 1. februar 1995 var BMW på plass med eget importselskap med tysk leder. Nå var det slutt på ”ustabil import”. Salget var på et lavmål og markedsandelen var på ynkelige 0,5 prosent.

 

10 år fra fiasko til suksess
Ti år er gått siden BMW startet egen filial. Toppledere er kommet og gått – men staben har vært utrolig stabil. I BMW Norge finner man medarbeidere som har tilbrakt ”hele sin yrkesaktive periode med BMW”.

For første gang har BMW Norge nå en norsk toppleder. Tor Johannessen styrer BMW fra sitt importkontor i gamle avgangshallen på Fornebu.  Og han forklarer suksessen slik:

--Vi har i alle ti år bygget stein for stein. Bak vår suksess er det ingen snarveier. Vi har jobbet langsiktig og her har det ikke vært noen happening eller jakt på raske resultater. Vi la en plan – og den har vi fulgt. Og den vil vi følge også i fremtiden. Vi har satset på merkeverdi og helt bevisst styrket varemerket BMW.

 

--Hva er hovedårsaken til suksessen?

--De er mange – men viktigst har vært, og er, lojale og hardt arbeidende medarbeidere. Vi har jobbet som lag og har hatt mange strålende tyske ledere. Vi har jobbet mer enn de fleste med forhandlerorganisasjon og forhandlerutvikling. Hos oss har det vært stabilt og vi har vært – og er - til å stole på.

 

--Dere blir sterkt styrt av fabrikken?

--Slik føler vi det ikke. Vi legger våre planer og budsjetter. De blir godkjent. Deretter har vi stor frihet til måten de blir gjennomført på. Men det er klart eierne følger med på resultatene.

 

--Den nordiske organisasjonen fungerer bra!

--Vi synes det. Ting som regnskap, EDB, forhandlerutvikling, salgsadministrasjon, deler etc er lagt til det nordiske hovedkontoret i Sverige. Resten styrer vi i Norge. Vi er 25 medarbeidere på importen og har bl.a. egen skole.

 

--Det blir nesten en ansatt pr forhandler?

--Ja, det har jeg ikke tenkt på. Vi er representert på 24 steder.

 

--Men det er færre eiere?

--Mange av forhandlerne har flere utsalg. Tronrud har fem, Sulland har tre og mange har to hver. Vi er 14 eiere av våre forhandlere.

 

--Blir dere ikke sårbare med så få eiere?

--Vi mener ikke det. Vi jobber tett sammen med forhandlerne og har en meget god dialog. Vi har bevisst satset på at forhandlerne har flere utsalgssteder.

 

--Har det aldri vært aktuelt å ha eget utsalg?

--BMW har ingen politikk som nekter en slik ordning. De har det i store byer, men i Norge er ingen by stor nok. Vi har gode, frie forhandlere.

 

--Som selger BMW sammen med andre merker?

--Ja, det meste passer sammen med BMW.

 

--Inkluderer det også Volvo, når BMWs største forhandler Stenshagen Bil i Oslo skal selge Volvo sammen med BMW?

--En slik løsning har sikkert både fordeler og ulemper. Jeg er enig i at Volvo er en vesentlig konkurrent til mange av våre modeller. Men jeg ser også fordelen ved at kanskje kunder som ”bare skal ha en Volvo” kanskje vil finne en BMW av interesse.

 

--Hva da om noen vil ha Audi eller Mercedes sammen med BMW?

--Da blir det mindre applaus fra meg.

 

--BMW har et svakt ledd i Trondheim?

--Vi har utfordringer både der og andre steder. Vi vet at vi har forbedringspotensialer, så tro ikke at vi sitter tilbakelent og sier at alt er perfekt. Så langt derifra.

 

--Er det mange som ønsker å selge BMW?

--Ja, men det krever store investeringer å følge de standarder fabrikken setter. Når vi mottar seriøse forespørsler, sender vi gjerne de krav fabrikken har og hva det vil koste. Da blir de fleste mindre interessert.

 

--BMW tror ikke på Nord-Norge med forhandlere bare i Bodø og Tromsø?

--Vi finner det ikke regningsvarende med flere forhandlere i landsdelen. Å være BMW-forhandler krever et volum både i salg og på ettermarked. Derfor finner vi merket bare på de større stedene.

 

--BMW og Mini lever godt sammen?

--Vi mener det. Det er forskjeller og vi gir de som jobber med BMW lov til å komme på jobben uten slips og dressjakke. Det sier vel mye om forskjellene? (Johannessen smiler).

 

--Planer fremover?

--Det høres kanskje kjedelig ut, men vi arbeider etter nøyaktig samme mal som til nå. Vi prioriterer de samme tingene – jobber langsiktig og forsøker å bli en enda mer effektiv importør. Nå innføres nye datasystemer som gjør det enklere for forhandlere å bestille biler. Forvent intet uventet fra oss.

 

--Dere er store på import av bruktbiler?

--Vi har fortsatt en egen ansatt som jobber med dette meget viktige området. Vi tilbyr forhandlere som ønsker det brukte biler fra Tyskland. Og det er en vare de setter meget stor pris på. Det gjør vi også. Nest best etter en ny BMW – er en brukt BMW!


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer