Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
BMW fra taper til vinner BMW Norge er en suksesshistorie. Mot mange odds er merket i dag et av landets mest populære, og forhandlere står i kø for å selge bilene. Slik har det ikke alltid vært. |
||||||||||||||||
Dette vet adm. direktør Tor Johannessen veldig mye om. Han har opplevd det meste fra dagen har begynte i selskapet i 1980 som regnskapssjef. Den gang var det Erik Hvistendahl som ledet selskapet, og det hadde han faktisk gjort siden 1965. Salget gikk i perioder rett til topps og det var nesten ikke måte på suksess. Et importbygg ble oppført i Bærum – der ble det ikke spart på noe. Så kom den tøffe nedturen på slutten av 80-årene. Bilsalget sank som stein i vann og verst gikk det ut over luksussegmentet. Julaften 1990 kom kroken på døra, og julegaven til alle ansatte og forhandlere var at importselskapet ble levert til skifteretten. Men importen av BMW fortsatte i nytt selskap med nye eiere. Tufton Group var inne en kort tid. Deretter var det ringreven Ulf Gehrken som sammen med Egil Stenshagen styrte importen. De viste at deres importfunksjon var tidsbegrenset, for 1. februar 1995 var BMW på plass med eget importselskap med tysk leder. Nå var det slutt på ”ustabil import”. Salget var på et lavmål og markedsandelen var på ynkelige 0,5 prosent.
10 år fra fiasko til suksess For første gang har BMW Norge nå en norsk toppleder. Tor Johannessen styrer BMW fra sitt importkontor i gamle avgangshallen på Fornebu. Og han forklarer suksessen slik: --Vi har i alle ti år bygget stein for stein. Bak vår suksess er det ingen snarveier. Vi har jobbet langsiktig og her har det ikke vært noen happening eller jakt på raske resultater. Vi la en plan – og den har vi fulgt. Og den vil vi følge også i fremtiden. Vi har satset på merkeverdi og helt bevisst styrket varemerket BMW.
--Hva er hovedårsaken til suksessen? --De er mange – men viktigst har vært, og er, lojale og hardt arbeidende medarbeidere. Vi har jobbet som lag og har hatt mange strålende tyske ledere. Vi har jobbet mer enn de fleste med forhandlerorganisasjon og forhandlerutvikling. Hos oss har det vært stabilt og vi har vært – og er - til å stole på.
--Dere blir sterkt styrt av fabrikken? --Slik føler vi det ikke. Vi legger våre planer og budsjetter. De blir godkjent. Deretter har vi stor frihet til måten de blir gjennomført på. Men det er klart eierne følger med på resultatene.
--Den nordiske organisasjonen fungerer bra! --Vi synes det. Ting som regnskap, EDB, forhandlerutvikling, salgsadministrasjon, deler etc er lagt til det nordiske hovedkontoret i Sverige. Resten styrer vi i Norge. Vi er 25 medarbeidere på importen og har bl.a. egen skole.
--Det blir nesten en ansatt pr forhandler? --Ja, det har jeg ikke tenkt på. Vi er representert på 24 steder.
--Men det er færre eiere? --Mange av forhandlerne har flere utsalg. Tronrud har fem, Sulland har tre og mange har to hver. Vi er 14 eiere av våre forhandlere.
--Blir dere ikke sårbare med så få eiere? --Vi mener ikke det. Vi jobber tett sammen med forhandlerne og har en meget god dialog. Vi har bevisst satset på at forhandlerne har flere utsalgssteder.
--Har det aldri vært aktuelt å ha eget utsalg? --BMW har ingen politikk som nekter en slik ordning. De har det i store byer, men i Norge er ingen by stor nok. Vi har gode, frie forhandlere.
--Som selger BMW sammen med andre merker? --Ja, det meste passer sammen med BMW.
--Inkluderer det også Volvo, når BMWs største forhandler Stenshagen Bil i Oslo skal selge Volvo sammen med BMW? --En slik løsning har sikkert både fordeler og ulemper. Jeg er enig i at Volvo er en vesentlig konkurrent til mange av våre modeller. Men jeg ser også fordelen ved at kanskje kunder som ”bare skal ha en Volvo” kanskje vil finne en BMW av interesse.
--Hva da om noen vil ha Audi eller Mercedes sammen med BMW? --Da blir det mindre applaus fra meg.
--BMW har et svakt ledd i Trondheim? --Vi har utfordringer både der og andre steder. Vi vet at vi har forbedringspotensialer, så tro ikke at vi sitter tilbakelent og sier at alt er perfekt. Så langt derifra.
--Er det mange som ønsker å selge BMW? --Ja, men det krever store investeringer å følge de standarder fabrikken setter. Når vi mottar seriøse forespørsler, sender vi gjerne de krav fabrikken har og hva det vil koste. Da blir de fleste mindre interessert.
--BMW tror ikke på Nord-Norge med forhandlere bare i Bodø og Tromsø? --Vi finner det ikke regningsvarende med flere forhandlere i landsdelen. Å være BMW-forhandler krever et volum både i salg og på ettermarked. Derfor finner vi merket bare på de større stedene.
--BMW og Mini lever godt sammen? --Vi mener det. Det er forskjeller og vi gir de som jobber med BMW lov til å komme på jobben uten slips og dressjakke. Det sier vel mye om forskjellene? (Johannessen smiler).
--Planer fremover? --Det høres kanskje kjedelig ut, men vi arbeider etter nøyaktig samme mal som til nå. Vi prioriterer de samme tingene – jobber langsiktig og forsøker å bli en enda mer effektiv importør. Nå innføres nye datasystemer som gjør det enklere for forhandlere å bestille biler. Forvent intet uventet fra oss.
--Dere er store på import av bruktbiler? --Vi har fortsatt en egen ansatt som jobber med dette meget viktige området. Vi tilbyr forhandlere som ønsker det brukte biler fra Tyskland. Og det er en vare de setter meget stor pris på. Det gjør vi også. Nest best etter en ny BMW – er en brukt BMW!
|