Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Europa-reg: Solid pluss Junitallene for nybilregistreringen i Europa var sommerglade: opp 4,5 prosent. Dermed ligger hele første halvår bare 1,1% bak fjoråret og plutselig begynner optimistene å dukke opp. |
||||||||||||||||
Det hjalp godt at transportstreiken i Italia ble avsluttet, det markedet jumpet 18 prosent i forhold til juni i fjor. Det hjelper også godt at Tyskland øker, 8,2 prosent over i juni, og første halvår ligger nå solide 2,5 prosent foran første halvår i fjor – når vi snakker 1,7 millioner biler er det klart det monner. Det som imidlertid er litt skremmende er å se hvilke merker som ikke klarte å følge med på juni-veksten. Eller for å være snillere, la oss ta de merkene som klarte å vise et pluss-tall foran endringen i forhold til juni i fjor, selv om endringen ikke er så stor som markedets 4,5 prosent: Både VW, Audi og Skoda gikk i pluss – alle med mer enn 4,5%. Citroën klarte pluss, det samme gjorde Ford (merket), Opel og Chevrolet. Renault gikk i pluss, det samme gjorde Dacia, Lancia og Mercedes og selvfølgelig hele BMW-gruppen (med 21,5%!). Ellers var all plussen fordelt på japansk og koreansk. Mazda var riktignok et minus unntak og Nissan ellers den eneste fra denne gruppen som ikke klarte å øke med mer enn de 4,5%. Dette betyr at junitallene er ganske annerledes enn halvårstallene. Der er for eksempel VW fremdeles i minus, i Ford-gruppen er det bare Volvo som er i pluss og hos Daimlerchrysler er det bare Smart. Fortsetter vi å se på halvåret er det nå bare Belgia, Hellas, Italia, Nederland og Storbritannia av EU15-landene som ligger under fjoråret. Norge og Sveits ligger under så EFTA trekker ned, og av de nye EU-landene er det Ungarn, Polen og Slovenia som trekker ned. Ellers er det bare sommervær overalt, med gode utsikter for juli også. HER finner du statistikken fra ACEA (European Automobile Manufacturers Association).
|