img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Subaru Vivio mot Audi A8: Firehjulstrekk for de desperate
BILTEST: Hvem er så desperat etter firehjulstrekk at de velger en bil med 0,66 liters motor som yter 44 hk? Og på den annen side; hvem vil bruke 1,2 millioner kroner på å kjøpe en firehjulstrekker?

Begge deler virker like sprøtt, men like fullt er begge bilene i salg her i landet — og har kjøpere. Disse ytterpunktene på prisskalaen er utgangspunktet for denne månedens prøvetur-stunt.

Går det an å sammenligne en bil til 120.000 kroner med en til 1,2 millioner? Ja, selvfølgelig, hvis man ikke tar det alt for høytidelig. Vanligvis når vi sammenligninger biler, forsøker vi å velge produkter som det er naturlig å kjøre opp mot hverandre. Bilene må enten ha likt prisnivå, lik størrelse eller likt utstyrsnivå. Vi sammenligner ikke epler og poteter, for å si det slik. Når vi nå fraviker denne regelen, gjør vi det til gangs. Vi dro ut på tur på glatte vinterveier med to personbiler som er så forskjellige som det er mulig å skaffe dem her i landet – i hvert fall når vi snakker om standardbiler med firehjulstrekk.

Bortsett fra at begge bilene trekker på alle fire, er det vanskelig å se andre likhetstrekk. For eksempel finner vi følgende forholdstall mellom den dyreste og den billigste av de to: Prisen er ti ganger høyere, motorvolumet er 5,6 ganger større, ytelsen (hk) er 5,3 ganger høyere og dreiemomentet er 5,9 ganger høyere. Rått parti? Ja, selvfølgelig...

Flatt jern
Sjelden har uttrykkene «flatt jern», «med klampen i bånn» og «full gass» blitt benyttet oftere på en testtur i vår regi – uten å bryte fartsgrensene. Er det noen som er i tvil om at vi snakker om Subaru Vivio?

I lange, slakke motbakker er det vanskelig å holde jevn hastighet på 80 km/t. Speedometernåla kryper ubønnhørlig nedover etterhvert som bilen kryper oppover bakken. Jeg gearer ned i tredje og nåla kryper litt oppover igjen fra 70-merket. På riksvei 35 Hokksund-Åmot, som ikke akkurat er kjent for spesielt steile bakker, holder vi følge med trafikken takket være en tankbil som ligger foran Audien og begrenser farten til 60 km/t i motbakkene.

Et forsøk på forbikjøring av et vogntog på flatmark må jeg gi opp, det er ikke lang nok strekning til å klare det. Men rett skal være rett, senere på turen klarte Henning å kjøre forbi en tømmerbil på en av de lange rette strekningene langs Krøderen og sender sin takk for velvillig bistand til tømmerbilsjåføren!

Overraskelser bak rattet
På motorveien er det liten tvil om hvilken bil som er suverent mest komfortabel. Å kjøre A8 mellom Oslo og Drammen byr på så små utfordringer at bilkjøring blir redusert til en kjedsommelig nødvendighet.

Med Vivio er det tvert i mot. Å sovne bak rattet mens man kjører en Vivio kan neppe være mulig. Dette er vel og bra, selvfølgelig, men det kommer an på hvor trøtt man blir, for det er slitsomt i lengden å høre på en motor som jobber på sitt maksimale. Selv på en enkel transportetappe som Oslo - Drammen - Åmot må motoren nærmest tynes for alt hva den har av effekt og dreiemoment for at vi sånn noenlunde skal kunne følge flyten i trafikken.

Men når vi svingte vestover fra Åmot og inn i Eggedal viste det seg at dette også innebar enkelte fordeler. For det første var vi aldri i tvil om at vi kjørte bil. Støy fra motor, transmisjon og hjuloppheng ga en helt klar indikasjon om hva vi kunne forvente på dårligere vei. Etterhvert erfarte jeg at sporete vei var et problem. Hyppige kast – til dels over i motgående kjørebane – trodde jeg først skyldtes svært glatt vei. Men det viste seg at Vivios beskjedne sporvidde gjorde at bilen måtte gjetes nøye for å holde seg stabilt på veien, spesielt når bredere biler hadde «satt sporet» i den våte snøen i veibanen. På vanlig vintervei ga bilen helt grei beskjed om sine begrensninger.

Heller ikke Audi A8 var problemfri på glatte veier. Som kjent opphever ikke firehjulstrekk de fysiske lover, og når bilen er så godt støyisolert og i tillegg bringer deg raskt og kattemykt opp og ned i hastighet, kan man ikke lenger stole på sine sanseinntrykk når man skal bedømme hastigheten. På smale, glatte bygdeveier ble jeg minnet om dette i form av svært uryddig utgang av et par svinger.

Tørste Subaru-hester
Det gjennomsnittlige forbruket i løpet av vår drøyt 350 km lange løype endte på 1,14 liter/mil for A8 og 0,54 liter/mil for Vivio. Forbruksmålingene må vurderes i lys av at Vivioen ble kjørt med «bånn pinne» store deler av testløypa og at Audi A8 under hele turen fraktet to personer. Og her må vi tilstå at såvel fotograf Egil som de to skrivende medarbeiderne som vekslet om å sitte bak rattet på de to bilene, ligger en smule i overkant av gjennomsnittsvekten for staute nordmenn.

Justert for passasjervekten kan vi anta et forbruk på 1,08 liter/mil på A8 og dermed drikker Audiens 230 hester nøyaktig det dobbelte av Vivios 44 hester. Selv om Audi A8 gjerne betegnes som tørst i forhold til «vanlige» biler, er den altså ikke spesielt kostbar i matveien når vi vurderer bilens vekt og ytelse i forhold til Subaru Vivio. A8 har for eksempel en egenvekt som er nøyaktig ett tonn høyere enn på Vivio.

Trang Vivio
Det er trangt i kupéen i Vivio, spesielt i bredden. Det er meget trangt for voksne å komme seg inn i baksetet (vi kjørte 3-dørs), og i baksetet egner også benplassen seg best for barn. Bagasjekapasiteten er beskjeden. Når helgehandelen er over har du ingen plass til baksetepassasjerer. Det sier seg selv at det må bli forskjell i plass når Vivio er nær en halv meter smalere og 1,7 meter kortere enn A8.

Hvis sjåføren er alene i Vivioen, gir førerplassen et akseptabelt inntrykk av plass og rom selv om setene er i smaleste laget. Komforten ellers kunne vært bedre, for det er dårlig med støtte til høyrefoten. Samtidig er gulvplaten som venstrefoten hviler på så skrå at det er vanskelig å finne en naturlig hvilestilling.

Etter vår mening har Vivio for høy pris i forhold til bilens størrelse og motorisering. Bilen er den billigste du kan få med firehjulsdrift, javel, men for 119.900 kroner – pluss kassettspiller – kan du få større biler med bedre kjøreegenskaper. 4WD kan vanskelig forsvare prislappen.

A8-tiltrekning
Audi A8 er en bil som vi unner samtlige bilførere å kunne få muligheten til å kjøre en eller annen gang. Den er kort og godt en nytelse. Når vi likevel har innvendinger, går de helt og holdent på økonomi. I standardutgave har «vår» A8 Quattro en prislapp på 1.189.260 kroner. Med et radioanlegg til 14.000 kroner og oppvarmede seter både foran og bak koster den godt og vel 1,2 millioner. Forsikringsutgiftene er tilsvarende høye, og driftskostnadene (bensin) ligger høyere enn for familiebiler flest. Det som likevel svir mest på pungen er nok verditapet de første årene; skal vi tippe at det beløper seg til en Vivio pr år? Men bevares, har du råd skal vi absolutt ikke råde deg fra et slikt kjøp. Dessuten vil du bidra i så rikelig monn til fellesskapet at du burde få personlig hilsen fra Torbjørn Jagland; hver A8 Quattro som registreres i Norge bidrar med rundt regnet 750.000 kroner til statskassa i form av engangsavgifter og moms.

Selv om det er mye av det meste om bord i Audi A8, har den et nokså ordinært 4WD-system (Torsen-differensial) og få superinteressante elektronikkløsninger – men det kryr av elektromotorer om bord. Bare i de to forsetene er det til sammen minst ti motorer som ved et lett tastetrykk flytter setene frem eller tilbake, opp eller ned, gjør vinkelen på seteryggen større eller mindre og hever eller senker såvel hodestøtten som veggfestet for sikkerhetsbeltet!

Tiltrekningskraft
– Nå forstår jeg hvorfor noen kan sette biler i sammenheng med erotikk og begjær, sa hustruen etter å ha fått anledning til å tilbringe et par timer – alene – bak rattet på A8. En sterk kjærlighetserklæring fra en person som ellers bare ser på bil som et transportmiddel. Men så var det dette med pengene, da. Ikke noe for vårt husholdningsbudsjett, akkurat – så der røyk den erotikken.

Tankene dveler litt, hvor mye penger er egentlig 1,2 millioner? Hva kan jeg alternativt bruke en slik sum til, bortsett fra å handle inn ti Vivioer? Kjøpe en bra leilighet eller få 60.000 kroner i årlig utbytte i en vellykket aksjefondinvestering eller ta med 20 personer på en solid jorden-rundt-reise. Vel, like utopisk det.

LES VIDERE:
- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer