img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Porsche 911 Cabriolet, Ferrari F355 F1 Spider, BMW M Roadster
BILTEST: De har rå kraft og karakter. De er utviklet for å kjøres – kjøres hardt. Men toppfarter mellom 250 og 280 km/t til tross; de trives best i moderate hastigheter på krevende veier.

Først publisert i BIL 10 - 1998.

Det knitrer i varmt stål fra Ferrarien, solen steker fra en nesten skyfri himmel. Det som så ut til å bli en grå og regntung dag, er blitt akkurat det en forventer når en tar turen syd for Alpene og i juni er Italia frodig. I fjellene syd for Maranello er det spesielt frodig.

Da jeg i morges hentet ut den røde F355 F1 Spideren var det fortsatt regn i luften. Selv ikke en F355 Spider er spesielt morsom i regn. Denne bilen er bygd for å kjøres åpen, og da skal den kjøres åpen, bare ikke i styrtregn. Jeg har ikke før kommet ut av Maranello og begynt på de første stigningene, før jeg får det første tilbudet. I det jeg slipper V-åtterens krefter på vei ut av en av hårnålene kjenner jeg det slipper bak, som kjent er det bare pyser som kjører med antispinn innkoblet, jeg styrer kontra og kjenner den utrolige følelsen i det skrensen er under kontroll og siktet er allerede stilt inn mot neste sving.

Kjør denne bilen aktivt og den er lekende lettkjørt. La deg transportere og gjør en feil, og du vil for alltid angre på at du slo av antispinnreguleringen. Er du ikke på vakt når bakhjulene slipper, skjer alt fort, kjempefort. F355en eter svinger og kilometer sydover. Solen lar vente på seg. Når det endelig er blå himmel forut, svinger veien øst eller vest og en ny regnskur dukker opp. Jeg er normalt ikke pysete når det gjelder å kjøre åpne biler, men hos Ferrari uttrykte de ønske om at jeg var snill med bilen deres. Den skulle nemlig sendes til kunden dagen etter. Selv ville jeg blitt mektig sur hvis jeg overtok en ny bil med våte tepper og et skinninteriør som kunne mistenkes å stamme fra en druknet ku, så jeg valgte å fortsette med taket på. En Spider med taket på er ikke bare fryd og glede. Selv en BMW M Roadster i 200 km/t på Autobahn er stillere enn en F355 Spider som kjører halvparten så fort, og en Porsche 911 føles som en luksuslimousin. Lyden i en F355 Berlinetta er som musikk, men med motoren rett bak setene og relativt store luftinntak på toppen av motordekselet, er det den mekaniske støyen som dominerer i Spideren, dominerer til de grader at musikken fra innsug og eksos drukner, bare når turtelleren danser mot 7.000 – 8.000 o/min er det skikkelig snerr i V-åtteren.

Det er derfor en velsignelse endelig å kunne legge ned taket. Å legge ned taket er en ikke helt enkel affære, og jeg oppdager at en prislapp på en og en halv million ikke er noen garanti for at alt virker som det skal.

Det tar litt tid før jeg oppdager feilen. Det er ikke plass nok til taket bak setene, og setene som skal skyves automatisk frem når taket betjenes, flytter seg ikke. Løsningen er heldigvis enkel; setene skyves frem, og vips, taket går lekende lett ned.

For en forskjell! Lydnivået endrer helt karakter. Den mekaniske støyen regelrett blåser bort. Nå er det bare sangen fra V-åtteren igjen, og den kan lokkes frem allerede fra 3.000 o/min. Men ved så lave turtall skal det mer enn en tung gassfot til for å lokke frem noen imponerende akselerasjon.

Gir du derimot gass og drar i spaken på høyre side foran rattet, skjer det saker. F1-gearingen sjalter sekvensielt ned eller opp, og høyre spak sjalter ned – kvikt og med en liten porsjon mellomgass, femtegear, fjerdegear – og idet tredjegearet legges inn gir motoren fra seg et snerr som mellomgass før Ferrarien kryper ned mot veien. Det føles som en kjempehånd løfter bilen frem. Brutalt og med et brøl fra V-åtteren kommer turtallet fort og rått, jeg drar i venstre spak, fjerdegear – skyvet er like brutalt – letter på gassen, nå kommer svingen svinaktig fort. Bremsene tar silkemykt og progressivt: Jeg trekker kjapt i høyre spak, tredjegear, en gang til, andregear, svingen er der.

Styringen er kontant og presis. Inn i svingen kjenner jeg en svak understyring. Mater på litt gass, understyringen letter. Perfekt.

Bakhjulene fester grepet og forhjulene får akkurat den hjelpen de trenger. Ferrarien er i balanse, den svarer på den minste korrigering og det føles nesten som den selv leter opp idealsporet frem til og gjennom neste sving. Tømmer andregearet, automatsjaltingen sjalter kjapt til tredje og det er akkurat tomt før neste sving kommer fossende mot meg. Adrenalin-produksjonen er det ikke noe å utsette på. Om ikke farten hadde sørget for den, kunne lydkulissene gjort det alene. Aldri har jeg opplevd maken. En Ducati 916 med karbonpotter blir pusete i forhold til Ferraris V-åtter i full utfoldelse. Bare det å få godkjent en slik lydorgie er imponerende. Dette er definitivt årets lydopplevelse.

Kompromissløs
Når en kommer fra en Porsche 911 Cabriolet er en Ferrari F355 rå og racingorientert, det til tross for at fjæringskomforten er god. Finishen er ikke på samme nivå som i den tyske konkurrenten, men det er først og fremst komforten som er forskjellig. 911en er stille og kultivert og glider gjennom tyske småbyer nærmest ubemerket. Først og fremst er støynivået vesentlig mer kultivert. Den nye vannkjølte boxersekseren har samme karakter som den velkjente luftkjølte motoren også når det gjelder lyd. Porsche har lagt vekt på det.

Draget er også det samme, men heller ikke denne motoren har skikkelig saft i frasparket før turtellernåla passerer 5.000 o/min. Ikke slik å forstå at den er nervøs og vanskelig på lave turtall, nei, dreiemomentet på lave turtall er det ikke noe å utsette på. Ved normal kjøring greier boxermotoren seg utmerket i sjettegear også ved norske hastigheter. Det er når du skal ha litt ekstra – som ved forbikjøringer – at du må finne deg i å lete fram lavere gear, og for en skikkelig sugende akselerasjon vil tredjegearet gjøre susen.

Det er først når turtellernåla nærmer seg 6.000-merket motoren får skikkelig snert. Den velkjente boxerlyden, som for de luftkjølte motorene i stor grad kom fra kjøleviftene, finnes også i den nye motoren. Den mekaniske støyen er godt dempet og det er bare ved høye turtall lyden fra luftinntakene gir det potente snerret som en så lett fristes til å lokke frem bare for å lytte til det.

Snill Porsche
I forhold til Ferrarien er Porschen så utrolig kultivert, og det er ikke bare den stillegående motoren som bidrar i så måte. Fjæringskomforten ligger flere hakk foran italieneren, samtidig er 911 snill som en fole på svingete vei. Understyringen er merkbar også her og du skal ikke undervurdere farten inn i svingene, men som Ferrarien er den lettkjørt når du bruker riktig teknikk; finn sporet og riktig inngangshastighet, mat på med en passe porsjon gass og du merker at det som kanskje lå an til en svak understyring blir til en nøytral sving. 911 er ikke like rå i frasparket som F355, og de brede bakdekkene har ingen problemer med å takle de 300 hk motoren pumper ut ved ca 7.000 o/min. Ettersom hekkmotoren har en tendens til å gi ganske heftige overstyringer når det først slipper der bak, er antispinnregulering standard og anbefales brukt når du kosekjører. Er du på hugget og forholdene ligger til rette, er det ingen umulighet til å kontrollere en saftig bakhjulssladd, men på tørr vei skal du være svært så brutal for å fremprovosere noe slikt. På våt asfalt kan det derimot, oh la la.

Førsteklasses sikkerhet
Mens Ferrarien lett blir slitsom i motorveihastigheter, lar ikke Porschen seg merke av lengre Autobahn-etapper. Med taket på er det bare lyden fra trafikken rundt deg som avslører at dette er et stofftak. Vindstøy er som fremmedord å regne. Legger du ned taket, som nå flukter med karosseriet og er langt mer elegant enn i tidligere 911 Cabrioleter, blåser det mer enn i italieneren, men vipp opp vindskottet og du sitter svært godt skjermet.

Baksetet er ikke for voksne, men for mindre barn vil det fungere. I bakseteryggen er det montert inn bøyler som spretter opp hvis elektronikken registerer at bilen er i ferd med å rulle. Sidekollisjonsputer som dekker hele overkroppen og hodet er også standard og er montert inn i seteryggene. Taket betjenes elektrisk og i løpet av 20 sekunder er 911 forvandlet fra lukket til åpen.

I forhold til de andre to er 911 en studie i finish og kvalitet. Alt, fra bryterne for vindusheisene til gearspaken gir et robust inntrykk. Dårlig vei avslører et nesten arrogant stivt karosseri. Her er det ikke antydning til knirk og ulyder. Det er sjelden en kommer over biler som til de grader oser av kvalitet som denne Porschen. Og mens Ferrarien er en bil som fungerer best til festbruk, er 911 en bil som også fungerer som hverdagsbil. En bil utviklet av folk som har et aktivt forhold til bilkjøring og bilbruk, og som ikke parkerer Porschen søndag kveld for å hente den frem igjen lørdag morgen.

Roadsteren
BMWs bidrag i denne sammenheng, M Roadster, er mer kompromissløs. I forhold til Ferrarien er den utrolig snerten og lettkjørt. Noe som i stor grad skyldes at den er 26 cm smalere, men også det faktum at du, sammenlignet med de to andre, sitter nesten over bakakselen bidrar til at muskelmodellen i BMWs Z3-program virker liten. Den er nemlig ikke så liten som den gir inntrykk av. Akselavstanden er 27,5 cm lengre enn for F355 og hele 37,5 cm lengre enn for 911.

Inntrykket av å sitte langt bak blir forsterket av det lange panseret. Da BMW introduserte Z3 og nøyde seg med å putte inn den lille rekkefireren, var det massevis av plass til overs under det lange panseret. I M Roadster er det ikke noe plass til overs, og den råsterke 3,2-literen gir også helt andre ytelser enn 1,8-literen.

M Roadster er billigere enn de to konkurrentene, og det er ikke forsøkt å legge skjul på det heller. Karosseriet virker litt veikere, noe som merkes i form av vibrasjoner på dårlig vei, men som tilsynelatende har minimal innflytelse på kjøreegenskapene. Frontmotor og bakhjulsdrift er ingen gunstig løsning, i hvert fall ikke når en har 321 hk under panseret. Antispinnregulering er standard også her, og det trengs, for om F355 og 911 har tendenser til bakhjulsslipp ved litt røff omgang med gassen kan M Roadster bli skikkelig rampete.

Femtrinnskassen er lettsjaltet og gir et robust inntrykk. Alt i M Roadster gir et robust inntrykk, men sammenlignet med 911 virker det billigere, men overraskende nok er finishen bedre enn i F355. På vei fra Stuttgart til Maranello kjører jeg over Passo de Stelvio som med sine drøyt 2.700 meter over havet er blant klassikerne og en lett match for BMWen. Denne motoren er som alle de andre BMWsekserne en turtallshungrig sak. Den trives best ved turtall fra 4.000 og opp, men den silkemyke gangen gjør at jeg gjerne utnytter turtallsregisteret helt ut. Ser man ikke på turtelleren, betyr det at turtallsperren er den begrensende faktoren, og BMWen eter seg raskt til topps.

Draget er rått og brutalt, og overgangen fra 911 er stor. Prestasjonene er ikke så forskjellige, men opplevelsen ligger på et helt annet plan. Dette er en rå kjøremaskin, og fjernt fra Porschens raffinement. Allerede på motorveien mellom Stuttgart og Ulm avslørte Roadsteren at komfortnivået ligger noen hakk under Porschens, først og fremst i form av mer støy. Det enkle taket slipper inn mye vindstøy og det er også vanskelig å unngå å legge merke til støyen fra trafikken rundt deg.

Kjøremaskin
Taket er enkelt å legge ned, og rå muskelkraft holder. Om du sitter forholdsvis beskyttet i F355 og 911, er du definitivt i vinden i M Roadster. Dette oppleves som slitsomt ved motorveihastigheter, men gir en fantastisk kontakt med omgivelsene på de smale alpeveiene og gjør Stelvio til en opplevelse av de sjeldne. Fra bortimot 30 grader i lavlandet kjører jeg ved ca 2.000 meters høyde inn i skyene, noe som krever en ganske rask omorganisering i garderoben.

BMWen er røffere enn de to konkurrentene og noen dråper vann inn i bilen vil ikke gjøre noe fra eller til. Taket forblir derfor liggende nede. Nedbøren blir ikke noe problem, og de få vanndråpene som kommer over frontruten blir raskt borte. Derimot biter det ganske friskt i kinnene, og det merkes til fulle at det er mer trekk i BMWen enn i Porschen.

Det røde skinninteriøret har sekstitallspreg, og jeg ville nok valgt litt mer diskrete fargekombinasjoner. Men sølv lakk og rødt skinn er en klassisk kombinasjon. Hele bilen virker litt sekstitalls, og tankene går til en Austin Healey 3000 som John Haugland og jeg cruiset opp til Arctic Circle Raceway med for noen år siden. Likhetene er der. Det rå og brutale draget og nærheten til veien og omgivelsene gjør M Roadster til en kjøremaskin. Teknisk avansert, men likevel langt fra så raffinert og allsidig som 911 Cabriolet. Kraftfull, men langt fra så kraftfull og potent som den vel dobbelt så dyre F355 F1 Spider.

Tre biler – tre opplevelser.

LES VIDERE:
- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer