img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Audi TT Roadster og Porsche Boxster S: Sol, sommer og 477hk
BILTEST: Boxster har fått kraftigere motor og Audi har kappet taket av TT. Boxster S og TT Roadster er blitt biler for dem som elsker vind i håret og vil ha mer motor enn de trenger.

Først publisert i BIL 9 - 1999.

Dette skal handle om raske roadstere av tysk avstamning. Biler med stil, kraftige motorer og utmerkede kjøreegenskaper. Videre er de dyre og har plass til bare to. Der stopper også likheten.

La oss starte med de enkle fakta. I Audis tilfelle har vi motoren foran og for- eller firehjulsdrift. I Norge er riktignok Quattro firehjulsdrift standard enten du velger motor med 180 eller 225 hester. I Porschen befinner motoren seg midt i bilen, med gearkassen bak og drift på bakhjulene. Den seksylindrede boxermotoren i Boxster S yter 252 hk. Vi har vært i Italia og kjørt de to konkurrentene, men først en liten teknisk gjennomgang.

Stor turbo
For å få 225 hester fra 1.781 ccm har Audi vært nødt til å ta i bruk en stor turbo. Det er mye turboforsinkelse. Lar du turtallet falle under 2.500 o/min, er det lite å hente, svært lite. Da er det bare å finne frem et lavere gear eller smøre seg med tålmodighet til motoren får hentet seg inn igjen. Nå er det ikke vanlig å kjøre sportsbil på lave turtall, men jeg nevner dette fordi de to andre utgavene av samme motor med 150 og 180 hk, har et svært imponerende bunndrag, en motorkarakteristikk som frister til å la gearspaken forbli urørt. Her må du derimot jobbe litt med gearspaken. Lar du motoren spinne fritt over 3.000 o/min, er det ikke måte på hvor det går. Effekten topper seg ved 5.900 o/min og dreiemomentet er 280 Nm fra 2.200 til 5.500 o/min.

Motoren har fem ventiler pr sylinder, tre for innsug og to for eksosen. Ny form på innsuget, samt at ventilene åpner med litt forsinkelse mellom seg, får bensin-luftblandingen til å danne en kraftig virvel inne i forbrenningsrommet, noe som gir bedre blanding og dermed høyere effekt. To ladeluftkjølere kjøler innsugningsluften. Kald luft tar mindre plass enn varm luft, dermed får man plass til mer i sylindrene og kan sprøyte inn mer bensin. Mer bensin gir flere hester.

Elektronikken styrer det meste og det er ikke lenger noen mekanisk kontakt mellom gasspedal og motor. Bevegelsene i gasspedalen er bare en av faktorene som bestemmer gasspådraget. Motorstyringen fra Bosch tar i tillegg hensyn til motorbelastning, utslipp og innspill fra antispinnsystemet for å gi riktig gasspådrag hele tiden.

Seks er best
Mange har savnet noen ekstra hester i Porsche Boxster. Ikke det at 204 hester er til å kimse av, men i en Porsche forventer man litt mer. Det har vi fått i Boxster S. Effektøkningen kommer først og fremst av større sylindervolum, 3.179 ccm mot 2.480 ccm. For å takle de ekstra hestene er veivakselen lånt fra 911 Carrera. En tredje radiator er montert foran i bilen for å gi enda bedre kjøling. Også Porsche bruker motorstyring fra Bosch, og Boxster S har samme system som 911 Carrera 4. Heller ikke i Porschen er gasspedalen lenger koblet til motoren. Som i TT er det en liten elektromotor som åpner og lukker gasspjeldet. Den lave «boblingen» fra motoren øker til et dannet og vel avdempet brøl i det motoren når toppeffekten ved 6.250 o/min. Dreiemomentkurven stiger bratt opp til 305 Nm ved 4.500 o/min.

Gøy på veien
På smale, svingete italienske fjellveier er det av og til helt uvesentlig hvor mange hester bilen har eller ikke har. Havner du bak en lokal lastebil som ikke tilfredsstiller et eneste utslippskrav, kommer du uansett ikke forbi. I samme slengen får man kjenne en annen av den åpne bilens fordeler. Alle landsbygdens sarte dufter, samt den svarte skyen fra forannevnte lastebil, har fri passasje til sjåførens nese. Hvilket bidrar til å sette en spiss på kjøreopplevelsen.

Nok om dieselbiler. Når man endelig greier å smette forbi sneglen, er det ikke mye som holder igjen. Boxsteren er helt nydelig å kjøre. Det føles så enkelt og kontrollert. I den føler jeg at de 252 hestene godt kunne vært flere. Gi gass, brems, sving og på gassen igjen. Det er helt herlig å la Boxsteren rase fra seg opp bakkene i Umbria. Porschens tiptronic med trykknapper på rattet er lettsjaltet. Du kan «forhåndsprogrammere» kassen. Når jeg nærmer meg en krapp hårnålssving i god fart, trykker jeg to ganger for nedgearing, men fordi turtallet er for høyt, skjer ingenting. Men idet jeg bremser før svingen, gearer den ned, dermed er det bare å gi full gass ut igjen. Uten at hendene har vært av rattet. Men tiptronic er fremdeles automatgear og ingen sekvensiell gearkasse slik vi finner i Ferrari. Man mister litt futt og hurtighet i forhold til den manuelle kassen.

På flyttefot
Hver hestekraft i Boxster skal flytte 5,3 kg, mens Audihestene har 1,3 kg mer å slepe på. Det gir utslag på stoppeklokken, for Porschen er med tiptronic 0,2 sek raskere opp til 100 km/t. Utstyrer man også Boxsteren med manuelt gear, sekstrinns er nå standard i Boxster så vel som i TT, er dens tid 5,9 sek mot Audis 6,7 sek. I praksis er ikke forskjellen stor, for TT har en flatere dreiemomentkurve.

Porschen er også raskere med flat pedal. Toppfart er 260 km/t, uten at det helt lot seg bekrefte, men 200 km/t føles udramatisk. TT henger litt etter i toppfart, men også den cruiser i dobbel norsk lovlig hastighet uten problem forutsatt at man har taket på. Med taket nede er det fremdeles mulig å føre en samtale i de to bilene i det speedometernåla passerer 100, men over denne hastigheten blir det mye bråk og capsen truer med å blåse av. Boxsteren har avtakbar vindaviser mellom veltebøylene, mens TT har en elektrisk drevet «bakrute» du kan kjøre opp rett bak veltebøylene.

Karosseriet i TT Roadster er litt mykere enn Coupéens, men med firehjulsdrift merkes det ikke så godt. Boxsteren slipper heller ikke helt unna den karakteristiske «skjelvingen» i biler uten tak. Dette er likevel ikke myke biler, men kraftig fjæring og lavprofildekk fremhever det lille som er av skjelving og vibrasjoner i karosseriene.

Boxsteren har hjuloppheng med fjærben både foran og bak, med både tverr- og langsgående støttestag i aluminium, samt at fjærene er «skjeve» i forhold til støtdemperen for å motvirke bevegelse sideveis. Foran har også TT fjærben, mens det bak sitter en langsgående bærearm med to tverrgående støttestag. En kompakt fjær og separat støtdemper sparer plass. Siden TT Roadster må klare seg uten tak, er karosseriet forsterket i forhold til Coupéens. Kanalene er sterkere og en kraftig tverrbjelke bak setene gir feste for veltebøylene. A-stolpene er også kraftigere og fungerer også som veltebøyler. Et kraftig rør på tvers inne i dashbordet og et støttestag mellom støtdemperfestene foran i motorrommet, fullfører forsterkningene. Alt i alt veier Roadsteren 80 kg mer enn TT Coupé. Boxster finnes ikke som kupé, men den litt større motoren i Sversjonen, samt noen andre forbedringer, øker vekten med 35 kg for biler med Tiptronic.

Viktig stopp
Siden Boxsteren er blitt raskere, må den også kunne stoppe fortere. 911 Carrera donerer derfor bremsene sine. Røde bremsekalipere signaliserer Boxster S og diameteren på bremseskivene har vokst med 2 cm til 31,8 cm. Skivene er tykkere og perforerte for å øke bremseeffekten i fuktig vær. Boxster S har også litt stivere fjærer og krengningsstabilisatorer. Bakhjulsopphenget er finjustert. Støttestagene er litt lengre og større hjullager motvirker at hjulet vrir seg innover under belastning i sving.

TT er 27 cm kortere enn Boxster og virker mer kompakt. Styringen er lett og presis. Takket være Quattrosystemet kan jeg kjøre styggfort gjennom krappe hårnålssvinger. Grus på veibanen er intet problem, mens Boxsteren slenger litt med hekken når underlaget blir løst. På asfalt er derimot Boxsteren absolutt nøytral og bare kraftig provokasjon får den til å sette rumpen ordentlig ut i svingene. I motsetning til 911 hvor motoren stikker ut bak gearkassen og bakakselen, er drivverket i Boxster snudd og motoren sitter foran gearkassen. Også Boxsteren har en meget presis styring, men i begge bilene synes jeg den aller siste fingerspissfølelsen mangler. Kanskje får servostyring, komfortable seter, hjuloppheng uten knirkelyder og EU-tilpasset eksoslyd ta skylden får at den helt rå kjøreopplevelsen uteblir.

Jeg hadde mest moro bak rattet på Boxsteren, men Audi TT koster vesentlig mindre. Den tar seg etter min mening også bedre ut. Spesielt med det lekre «baseballhanske »-interiøret, som koster 9.000 kroner ekstra. TT har noen irriterende detaljer som kunne vært bedre. Spesielt burde vi sluppet den tungvinte plastlefsa over kalesjen. Og den stygge plastantennen på bakskjermen ødelegger profilen. Flisespikkeri vil noen si. Kanskje, men andre rimeligere biler gjør det bedre. Begge bilene har bagasjerom som er greit for to. Er man nøye med pakkingen er det ikke noe problem å dra på langtur. Med 180 og 260 liter bagasjerom i henholdsvis TT og Boxster blir ingen barnevogneier imponert, men de obligatoriske golfbaggene er det mulig å få med seg.

Tyskeren er best
TT mot Boxster S. 225 hk mot 252 hk. Motor foran og firehjulsdrift mot midtmotor og bakhjulsdrift. 280 Nm mot 305 Nm. 530.000 mot 760.000 kroner. Å velge er aldri enkelt og det blir urettferdig å påstå at den ene modellen er en bedre bil enn den andre. Tenker vi derimot beste sportsbil, er valget Porsche Boxster S. Uten tvil. Med midtmotor og bakhjulsdrift ligger den som limt fast veien.

Er det da ingen feil? Jo, en. Karosseriet er så bra at den godt kunne hatt enda flere hester. Men da blir den for lik 911, og det vil ikke Porsche vite noe av. Hva med Audi TT? Den er rask, kjører nesten like bra og stilig. Svært stilig etter min mening. En meget respektabel andreplass for den. For jeg trivdes veldig godt med fire ringer i grillen, men enda litt bedre med den svarte hesten fra Stuttgart.

LES VIDERE:
- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer