Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nye markeder bonus for PSA PSA, Peugeot Citroën, økte ikke med mer enn 0,6 prosent til 1.754.000 enheter i første halvår. Det var nye markeder som sørget for at det ikke ble en nedgang. |
||||||||||||||||
Salget i Vest-Europa sank nemlig med 2,6 prosent, til 1.292.000 biler. Men i områdene utenfor Vest-Europa økte salget med ni prosent, hvilket vil si at denne delen av forretningen nå utgjør 29,1 prosent av totalvolumet – det var ikke mer enn 26,9 etter første halvår i fjor. Nedgangen i Vest Europa forklarer gruppen med at de ikke gir de store avslagene som nå er blitt vanlig i UK, Tyskland og Italia, slik at de slåss for bunnlinjen i stedet for markedsandelen. Fortjenesten ramlet imidlertid med 21 prosent i første halvår, fra 858 millioner Euro i fjor til 681 i år, med en omsetning som økte med 1,8% til € 23.375 millioner. Høyere priser på råvarer er en av forklaringene på at både fortjeneste og margin sank. Men gruppen gjentok de samme økonomiske målene for hele året, som de har stått på hele tiden. Nå trodde ikke børsen så meget på at den kommende C6 og 407 Coupé skal ha så svært store positive virkninger. Og siden halvårsresultatet var i nedre del av det man regnet med, reagerte markedet med en viss skuffelse og sendte aksjekursen ned med 1,7 prosent. Men Peugeot Citroën var ikke alene om en nedgang, børsfavoritter som BMW og Renault sank også, med 1,6 prosent begge to.
|