Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
NM i bil avgjøres i Kina For å ildne til kamp om å bli Norges mest solgte bil bruker både Toyota Norge og Harald A. Møller A/S samme oppskriften. De tar med seg forhandlere og deres ektefeller på tur til Kina. |
||||||||||||||||
I august drar alle ledere fra Toyota-organisasjonen på langtur til Japan og Kina. Alle forhandlere er invitert med ledsagere. Med blir også en rekke ”gründere” og veteraner fra den lange Toyota-historien. Og ikke mange ukene etter drar 270 medlemmer av Møller-organisasjonen til Kina. Igjen snakker vi om forhandlere med ledsagere + andre gjester. De skal være i Kina i mer enn en uke. De som reiser er fordelt på en rekke forskjellige flyselskaper og reiser ikke i samlet tropp til og fra. VW er størst på bil i Kina. De har vært der lengst og mange VW-forhandlere får et gjensyn med VW Santana som fortsatt er en av de mest vanlige statusbilene i Kina. Det ble den ikke i Norge. Toyota er i angrepsposisjon i Kina og satser enormt både som Toyota og Daihatsu. Hva norske bilforhandlere har å lære i Kina er mer uklart. Nå starter Kina med bileksport bl.a. til Europa – så kanskje det er noe å titte på? Både Toyota og VW sier imidlertid at det ikke foreligger noen planer om import av biler fra Kina. Skal vi tro på det? For, på den annen side, hadde noen trodde det var mulig hvis det for fem år siden hadde blitt sagt at Toyota Norge ville få biler fra Sør-Afrika? I neste måned er de første Afrika-bilene i Norge – Toyota HiLux. Ting endrer seg ofte fortere enn man tror. Reisen til Kina skal sikkert brukes til å oppildne forhandlere til å kjempe om NM i bilsalg 2005. Det står mellom Toyota og VW – og det er ikke mye som skiller i de mange forskjellige klassene de konkurrerer i: personbilsegmentene, varebil, totalt antall biler o.s.v.
|