Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
1975: Året da en Golf kostet kr 35.000 Bladet Bil feier 30 år, og i den forbindelse har vi tatt et tilbakeblikk på utviklingen av en del bilmodeller i denne perioden. |
||||||||||||||||
Bil var luksus og en VW Boble 1200 kostet den nette summen av kr 26.650. VW Golf var kommet og hadde en pris på kr 35.400. De fine kunne flotte seg i en Mercedes 280 S som kostet kr 136.200 – mens en Fiat 850 var billigste nybilen til kr 19.500. Nissan het Datsun og det ble solgt Daf, Austin, Triumph, Volga, Moskwitch og ingen hadde hørt om Mitsubishi, Hyundai eller Kia. I løpet av de siste 20 årene er prisene på nye biler økt med rundt 500 prosent. Størst prisendring er det faktisk for Mini som i 1975 kostet kr 21.950, mens den i dag har en pris på kr 203.000. Alle vet at det ikke er den samme bilen, og gammel og ny Mini kan neppe sammenlignes. Men begge bilene gir transport for fire, og den nye er faktisk 88 prosent tyngre og 20 prosent lengre enn den gamle Mini. Nye biler blir nemlig stadig tyngre og større. Utslippet av eksos sank med bare 0,4 prosent i 30-årsperioden. I 1980-årene hevdet bilindustrien at de i 2008 ville ha gjennomsnittutslipp av biler på 140 gram CO2 pr kilometer. I fjor lå tallet på 171,4 g/km – så miljøorganisasjonene er svært negative til utviklingen av nye biler. De blir sikrere – men veier også enormt. Den nye Range Rover veier 2,5 tonn og fullastet er den så tung at bilen ikke lovlig kan kjøre over mange mindre broer i Europa. VW Golf er blitt 60 prosent tyngre over de siste 30 årene. Den er også blitt 14 prosent lengre – men forbruket er redusert med 18 prosent.
Kan ikke fortsette Verdens miljøorganisasjoner mener utviklingen ikke kan fortsette og krever at myndigheter må komme med insentiver og regler som premierer biler som tar mindre plass, veier mindre, bruker mindre og koster mindre. De kan ikke fatte hva som er så bra i å sitte i en stillestående kø i en luksusbil i forhold til en liten lett miljøbil. - Køen er jo den samme og ventetiden lik, sier en miljøaktivist. Flere vil i første rekke sette regler for de mange off-roadere og SUVer som ”ikke har noe i bytrafikken å gjøre”. - De bruker mer drivstoff, de forbruker mer i produksjon og skader mer ved påkjørsel. I Sverige er det aksjoner for å sette en grense for de mange SUV’ene som bare brukes i byer.
|