Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bil og motor på søketoppen Hver tredje norske internettbruker har søkt etter informasjon om bil og motor i løpet av det siste halvåret. Dette går fram av en landsomfattende undersøkelse som Eniro Norge har gjennomført blant brukere av søketjenestene eniro.no og Kvasir. |
||||||||||||||||
Eniro har i løpet av første halvår undersøkt søkevaner på nettet og mottatt svar fra over 2.800 nordmenn. Undersøkelsen tar utgangspunkt i de som faktisk allerede bruker søkemotorer på nettet. 81 prosent av respondentene bruker internett hver dag og 57 prosent benytter seg av søkemotorer hver dag. Søk etter nyheter og reiseliv topper statistikken over tjenestekategorier det er søkt etter i løpet av de siste seks månedene. Men også søk relatert til bil og motor markerer seg som et populært emne. Undersøkelsen kan fortelle at 33 prosent av nettbrukerne har søkt etter informasjon relatert til bil, motor eller transport i løpet av siste halvår. På søketjenestene Kvasir og eniro.no er det foretatt 387.000 søk etter bil i årets seks første måneder, mens det er foretatt over 58.000 søk etter bildeler. For bilmerker er det Volvo som topper statistikken med 152.000 søk, foran BMW med 108.000.
Skaper 32 milliarder Hele 84% av alle som bruker søkemotorer benytter disse i forbindelse med kjøp av varer og tjenester. Det betyr at ca 1,8 millioner nordmenn allerede har benyttet en søkemotor på sin jakt etter leverandører av varer og tjenester. --Undersøkelsen forteller oss flere viktige ting. Det første er at nettsøk ofte fører søkeren fram til et produkt eller en tjeneste hun er ute etter, og at søkeren ofte kjøper dette produktet eller tjenesten. Det andre er at bruken av søketjenester på nettet er meget høy hos dem som først har tatt en slik tjeneste i bruk, sier Ulverud.
|