Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
På tide å kaste ut reservehjulet Montepellier (Bilforlaget): Du har ikke lengre brukt for bilens femte hjul. Kast det ut sammen med jekken og hjulvinna. Bruk plassen til noe mer fornuftig. Nå kommer dekkene for fullt som du kan kjøre på etter en punktering. Og innen fem år er slike dekk mer vanlig på nye biler enn dagens dekk. For er det noen som liker å måtte skifte dekk etter en punktering? |
||||||||||||||||
Dekk som er fullt ut kjørbare etter en punktering har vært på markedet i noen år, men først nå kommer dekkene med samme komfort og mykhet som ”vanlige dekk”. Det er skjedd en rivende utvikling, og i dag er det ingen forskjell på å kjøre med et vanlig dekk og et dekk som kan brukes etter punktering (Run on flat dekk). Det var ikke tilfelle tidligere da de nye dekkene var stivere og hadde langt mindre komfort. Mye har skjedd de siste årene, og utviklingen av dekk som kan kjøres etter punktering er ledet av Goodyear-konsernet. De er sammen med Continental de eneste som kan levere dekkene i mange dimensjoner, og dekktypen blir stadig å finne når nye modeller lanseres. I dag kan biler fra BMW, GM, Daimler-Chrysler, Mini, Land Rover, Volkswagen, Lexus og andre leveres med slike dekk. Sist er dekkene å finne på nye VW Passat. De finnes i alle mønster og endelig kommer det nå også egnede vinterdekk og piggdekk bygget på det nye prinsippet.
Bare fordeler I daglig bruk merker du ingen forskjell på om dekket vil fungere etter punktering eller ikke. Dekket er like sort og rundt, og dekkmønsteret det samme. Det er ingen hokus-pokus og du kan knapt ane at bilen har slike dekk. Men det er etter en punktering du merker forskjellen. Når luften i dekkene blir borte, kommer det et varsel på instrumentpanelet som sier at noe er feil med dekktrykket. Du må senke hastigheten til 80 km/t og komme deg til nærmeste dekk- eller bilforhandler som vil skifte dekket. Det punkterte dekket beholder formen og du kjører ikke på felgen. Ca 1/3 av dekkets profil blir igjen, og selv på våt vei og i krevende slalåmtester oppfører dekkene seg tilfredsstillende. Klart du merker at bilen har fått en annen rytme om du setter dekkene på prøve, men du driver ikke med avansert test av bilen når et dekk er uten luft. Da bare kommer du deg til nærmeste forhandler.
Bare på nye biler Det er bare på nye biler eller biler med dekktrykkvarsel du kan bruke de nye dekkene. Utviklingen kommer til å gå fort og snart blir dekk som kan brukes etter punktering mer vanlig enn tradisjonelle dekk. Man kan bruke samme utstyret for å legge dekket av og på felg. Dekket er på alle måter likt andre dekk – for det spesielle er skjult innvendig på siden av dekket. Der er det kommet materialer som sørger for at dekket er mer fleksibelt med lite eller ingen luft. I 2005 regner dekkbransjen med å selge mer enn 1,5 millioner dekk som kan brukes etter punktering. LES OGSÅ: FAKTA OM "RUN FLAT" DEKK
|