img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

Aldri har de store vært større
Mer enn hver tredje nye bil som er solgt hittil i år, er levert at Norges to suverent største importører – Harald A. Møller A/S og Toyota Norge. Aldri tidligere i moderne tid har to importører hatt en så sterk stilling. 36,8 prosent av alle nye biler levert hittil i år er importert av de to store i norsk bil. Men vil de store bli enda større?

Toyota Norge og Harald A. Møller har fått en unik posisjon i norsk bilbransje. De er blitt totalt dominerende – og er i en divisjon helt for seg selv. Ingen importør er i nærheten av deres posisjon. Landets tredje store bilkonsern – Bertel O. Steen A/S er totalt frakjørt og er i ferd med å rykke ned til ”andredivisjon”.

Harald A. Møller A/S er den suverent største – og sannheten er at ingen har muligheten for å nærme seg deres nivå. Hittil i år har de en samlet personbil markedsandel på hele 21,5 prosent – fordelt på 12,6 for VW, 5,9 for Audi og 3,0 for Skoda. Det er en utrolig stilling og adm. direktør Erik Andresen i Møller kan ikke huske at de har hatt en sterkere posisjon.

Toyota har 15,2 og adm. direktør Tor I. Berge sier at de er svært fornøyd. Vi skjønner ham godt.

 

Mye er likt

Det er en rekke felles trekk i historien og driften av Møller og Toyota i Norge.

• startet av grundere (Møller og Baumann)

• lojale mot sine utenlandske leverandører

• har engasjert seg kraftig i detaljleddet. Møller er Norges største bilforhandler og styrer 50 prosent av omsetningen. Bauda eies av Toyota og Baumann og styrer 35 prosent av Toyota-salget

• moderne anlegg – tidlig ute med forhandlerutvikling

• har tatt norske bilkunder på alvor

• driver bevisst og aktiv personalpolitikk. ”Ingen slutter hos Møller eller i Toyota”. Alle konkurrenter som forsøker å ”fiske” medarbeidere får et pent avslag. Ansatte trives

• satset tidlig på finans

• langsiktig profilbygging

• brede, nærmest komplette produktprogram

• holder på med det de kan – bil og bildistribusjon

• fullverdig norsk importorganisasjon – norsk hovedkontor med alle funksjoner

• forutsigbare

• bra inntjening

 

Men begge har også sine svakheter. Det gjelder særlig på produktprogrammet.

 

Toyotas svakheter

• mangler store varebiler større enn HiAce

• mangler en moderne kassevogn. HiAce er godt voksen

• ikke engasjert i luksussegmentet der Audi er dominerende. Lexus er bare for veldig spesielt interesserte. Mangler diesel (kommer). Mangler mest av alt forhandlere for Lexus

• mangler en moderne 7-seter for storfamilier (en Opel Zafira). Bare de mest indoktrinerte i Toyota mener Verso er en fullverdig 7-seter.

• svak andel på biler til næringslivet (er blitt høyere de siste årene)

• Mister to viktige modeller – Yaris Verso og dagens Yaris. (Den nye Yaris blir større og dyrere og kommer ikke i Verso-utgave)

• Mangler en liten varebil

• Har bare ett merke – Toyota. (Møller har flere merker)

 

Møllers svakheter

• mangler miljøbiler – hybrid

• mangler og får neppe en liten pickupserie (lik Toyota HiLux)

• merker bruktimporten av VW og Audi

• Audi uten liten bil (A2 er på vei ut, og blir ikke erstattet)

• Mangler Toyotas suverene kundetilfredshet

 

Familien på bakrommet

Både Møller og Toyota startet som familiebedrifter. Toyota er overtatt av fabrikken – Møller er fortsatt fri og uavhengig, og i følge Jan Møller er det ingen tegn i dag til at fabrikken ønsker å overta. Skulle det skje må det komme etter en eller annen politisk beslutning ved fabrikken om at ”vi skal eie alle importører – dermed basta”. Det er bare en aktuell kjøper av Harald A. Møller – VW-konsernet. Og de har nok annet å bruke penger på.

I både Møller og Toyota har grunnleggerne og familien plassert seg pent i bakgrunnen. De er til stede – i styrer og i selskapene som driver forhandlere – men i begge selskaper er det ledelse rekruttert internt. Det er ytterst sjelden det ansettes ledere eksternt.

Under toppene er det en underskog av dyktige medarbeidere (nesten bare menn) som håper at de en gang skal sitte øverst ved bordet. Ønsket er at alle som vil opp og fram, må ha jobbet som forhandler eller hos en forhandler. Det gir en solid ballast og er noe som forhandlere vet å sette pris på. Ingen av selskapene preges av ”blåruss som kommer inn og skal snu opp ned på alt og alle”. Det oser tradisjon i veggene og alt som gjøres virker gjennomtenkt.

 

Kan de bli større?

Vil 36,8 prosent markedsandel være en øvre grense for Norges to største bilhus?

Ingen tror de vil nærme seg 50 prosenttallet. De kan øke bittelittegrann – men trolig ligger det en klar magisk grense på 40 prosent. Det er også spørsmål om de to store egentlig ønsker å bli så mye større.

Kapasiteten hos mange forhandlere er sprengt. Enkelte stiller spørsmålet om det ikke er bedre å tjene mer ved å selge litt færre nye biler. Med andre ord – tjene litt mer pr solgt bil. Andre vet at bil i Norge går opp og ned. Enkelte er ikke eldre enn at de husker de plutselige nedturene – og man snakker ofte om at ”det går 7 år i medgang og deretter 7 år i motgang”. Røster hevder at man kanskje burde konsolidere stillingen og bygge opp reserver for mulige nedgangstider. Bruktbiler er og har vært et problem for mange forhandlere. 

LES OGSÅ:

- KAMPEN OM GULLET

- FAKTA


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer