Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Maybach med ekstra skyv Kanskje Maybach 57 S, som debuterer i Frankfurt kan imponere med litt mer enn bakseteplass. 612 AMG-hester og forbedret understell burde gjøre det mulig å bringe smilet frem hos en blasert bilfører. |
||||||||||||||||
Ofte når jeg leser nesegruse, panegyriske omtaler av en av Maybach-modellene (som i forrige lørdags Motorbilag til Finansavisen), er det nesten så jeg må be om en forklaring på hvorfor mastodonten ikke bare selger vanvittig under forventningene, men også elendig i forhold til fjoråret i et marked som boomer (1. halvår Europa: 29 Maybach i år mot 67 i fjor i følge JATO), og hvorfor det er så mange billige av årets modell som ligger ute på nettet – spesielt i USA. Er det virkelig sant at den er så fantastisk? De gangene jeg har kjørt en av dem har den etterlatt meg fullstendig utkoblet. Den vekker ikke en eneste følelse, bortsett fra noen lange gjesp. Ei heller er jeg spesielt imponert over komfort og baksete-plass. Det er jo bare spørsmål om å dra metermålet langt nok ut. Maybach er vel antakelig en av de minst intelligent pakkede biler i historien. Men disponerer man ca 3 tonn, har man selvfølgelig råd til å sløse litt. Mest av alt blir jeg underveldet av hvor lite kontakt føreren har med det som skjer underveis. Styring, gass, bremser – alt som skulle gi deg en og annen melding – er utstyrt med filtre for alle frekvenser, du får simpelthen ikke følelse av at det er noe dynamikk her. Det er et visst håp om at det kan rettes opp nå som 57 S modellen endelig er blitt en katalogmodell. Den ble jo vist allerede i Geneve, men først nå har den vært gjennom alle øvelser som gjør at Manufaktur Maybach (hvor pompøs kan man bli?) går god for den. Den kommer bare i den korte akselavstand-utgaven, for her snakker vi åpenbart noe far selv vil ha glede av å kjøre. AMG har tatt twin turbo V12-motoren og hentet ut ytterligere 62 hester på toppen av originalens 550. Dreiemomentet er også løftet, men begrenset elektronisk til 1000 Nm og det befinner seg mellom 2 og 4.000 omdreininger. Samtidig har de stivet opp chassiset slik at det burde bli mulig å ta bussen rundt nordsløyfa på Nürburgring nå, uten alt for mye dramatikk. Komforten lider litt under det, får vi vite, men den skal fremdeles være i absolutt toppklasse. Utvendig kan du faktisk se at det har skjedd noe. Ensfarget eksteriør i en av to spesialfarger, en litt endret grill, en annen hekk med nye sluttrør for eksosen og ikke minst - nye 20-tommers hjul forteller at du ikke bare har brukt innmari mange penger på dette, du har faktisk brukt enda litt flere. For mens den vanlig 57 koster 365.400 euro, må man ut med 417.000 for den ekstra S’en. Jeg tviler på om dette er nok til å få salget til å nærme seg det planlagte volumet.
|