Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Tysk imageproblem foran IAA Tyske Automobilwoche har fått tilgang til en imageundersøkelse som sier klart fra at i forkant av den store bilutstillingen i Frankfurt, har tysk bilindustri et solid imageproblem. |
||||||||||||||||
Bladet, som er en datterutgave av amerikanske Automotive News, siterer ganske omfattende fra en undersøkelse gjort av et forskningsinstitutt som heter Media Tenor. De har sjekket nyhets- og næringsliv-avdelingene til 36 ledende print- og etermedier i Tyskland i tiden 1. januar til 15. august i år. ”Tyske produsenter kjemper med et massivt imageproblem”, er den klare konklusjonen. Instituttet har ganske enkelt vurdert alle innslagene de har kommet over i en positiv og en negativ del, og regnet ut med hvor mange prosent den ene delen har overtaket. Selv de flinkeste guttene i klassen, BMW og Porsche ligger bare midt på treet, mens for eksempel Volkswagen (der de har undersøkt flere enn 5.000 innslag) har 21,6 prosent overvekt av det negative. Trøst: de siste ukers Sex&Korrup-skandale ”ser ikke ut til å ha skadet omdømmet til VW-sjefen, Bernd Pischetsrieder”. Daimlerchrysler (4.586 innslag) har en overvekt av negativt på 14 prosent. Dårligere enn disse har bare Mitsubishi, 36,8%, Daewoo, 37,3% og MGRover, 66,4%. De beste er Renault-Nissan, med Peugeot-Citroën og Toyota tett etter. Det later til at tyskerne skorer ganske dårlig fordi de ikke uten videre har hevet seg på Hybrid- og Partikkel-filter trenden. Hvilket bare viser hvor nødvendig det er å bøye seg for primitive tabloidvinkling så fort som mulig. Dessverre. En liten trøst til: tyskerne er på vei oppover, ikke minst på grunn av nye, solide resultater i kvalitetsundersøkelsene.
|