img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Festfyrverkeri i Torino
Det er ikke ofte BilNorge.no lager sosietetsreportasje. Men la oss gjøre et unntak for den nyeste Fiaten.

I dag finner den egentlige introduksjonen av Fiats nye Punto sted. Punto Grande. En totimers prøvetur for verdens journalister vil fortelle om den er Grande, men akkurat det er uten enhver interesse nå, for i går feiret vi bilen. Og den festen hadde vært fest selv om bilen senere vil vise seg ikke å ha en halv meter kjøreegenskaper og har plass som et hybelkjøleskap.

For festen var strålende. Og var viktig på en annen måte også, fordi den demonstrerte et selskap som struttet av selvtillit. De siste årene har Fiat vært der Mazda var for ca ti år siden: ”Vil de overleve” var et viktigere spørsmål enn ”Hva lager de”.

Men de siste ukene har Fiat-aksjene oppført seg bedre enn noen andre europeiske bilaksjer, noe av grunnen er riktignok mer spekulativ enn bygget på substans, men allikevel... Og under gårsdagens festforestilling kunne Luca di Montezemolo, selskapets styreformann, love et Fiat som gikk med driftsoverskudd i år. Selvtillit!

Han innførte en annen form for selvtillit også. Som kjent er den karismatiske mannen, leder for blant annet Italias industriforbund, også sjef for Ferrari. Så han hentet Michael Schumacher opp på scenen og forklarte mangelen på suksess med alt arbeidet som var gjort for at den nye Punto skulle bli en suksess. Men nå som bilen endelig var på nett, var de klare til å jobbe med Formel 1 igjen.

Jeg hadde også en lang prat med Rubens Barichello, essensen var at han foretrakk Formel 1 fremfor representasjonsfester som dette. Jeg håper han tilgir at jeg føler det annerledes. Her hadde Fiat brakt nesten 1000 journalister til Torino, allerede det garanti, skulle man tro, for katastrofe. For byen er fremdeles helt oppgravd i forkant av OL til vinteren. Men det er først senere i dag jeg kan fortelle om vi har vært i stand til å kjøre bilen eller om dette blir verdens første trafikkork test.

Men det å bringe alle inn til en presentasjon, vitner også om selvtillit. Vanligvis bruker en fabrikk mange uker på slikt, med begrensede grupper. Her møtte vi kolleger fra hele verden, dersom vi gadd, og i tillegg alt som kunne krype og gå av myndigheter og industrifolk i Italia. Og det gadd vi.

Enkefru Bertone var der - det var ikke de som hadde vunnet Punto-konkurransen, men ingen sure miner for det. Derimot var det Giugiaro som ble stående som designer av den nye volummodellen fra Fiat.

Gamlefar Giorgetto var der selvfølgelig stolt som en hane, og Fabrizio, sønn, var også meget nærværende. Montezemolo var flink til å trekke rundt på Sergio Marchionne - sjefen for hele Fiat-konsernet som nylig gjorde seg til sjef for Fiat Auto også. Og som er i ferd med å sørge for en av tidenes store snuoperasjoner.

Frank Stephenson, en gammel venn av BIL da han var designsjef hos Ferrari, var der selvfølgelig. Nå har han ansvar for all Fiat design også. Jeg er ikke sikker på at den Maserati-aktige fronten på Punto er helt hans smak, men han lovte at nå skulle Fiat endelig få et sammenhengende designspråk igjen.

Og Elkann-brødrene var der, med et enormt oppbud av TV-kameraer rundt seg. De to er Agnelli-arvinger, og mens lillebror John går i skole hos Montezemolo for å bli Fiat-sjef snart, er storebror Lapo sjef for branding-avdelingen. Han vant førsteprisen for standen på Geneve-utstillingen, og har gjort masse utrolige greier med merkevaren det siste året. Folk som ikke har oppdaget at FIAT i samarbeide med klesfirmaet Hydrogen er blitt et meget sterkt fashion-uttrykk, følger kanskje ikke helt med.

Servering av mer enn 1200 gjester, maten kom nesten unisont, et fantastisk lyd og lys show, før bilene trillet inn i lokalet, high society, italiensk, under åpen himmel, og en begeistring som smittet over på alle gjør at jeg er egentlig ikke spent på hva bilen har a fortelle meg når jeg prøver den. Kanskje er det er drittbil, men det var årets beste party!

Bilen skal du selvsagt få vite mer om når vi har kjørt den.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer