img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Torino er Punto
LANSERING: Da den første Punto ble lansert - sist i august 1993 - var hele Torino farget Punto. Og 18 000 journalister og gjester ble fløyet inn. Denne gangen var vi 1 000 færre, og det var ikke fullt så mange Punto-signaler i gater og butikkvinduer, men det skal man ikke være i tvil om: Torino har levd Punto i to døgn nå.

Det kan kanskje virke underlig å bruke så mye plass på en bil som vil representere små deler av en prosent markedsandel hjemme. Men bilen er utrolig viktig. Fiats fremtid henger for en stor del på den, det betyr også 4 000 arbeidsplasser i hjembyen og tusenvis i Syd-Italia, der bilen også bygges.

Og hele den italienske industrien er fremdeles ganske avhengig av at det er liv i Fiat. Fiat er ikke bare Italias største industribedrift, fremdeles. Den er også et slags termometer som forteller hvordan det står til med Italia.

 

Overbevisende

Dagen begynte med en pressekonferanse som bekreftet inntrykkene fra dagen før. Uhyre selvsikre sjefer, divisjonssjefer, tekniske sjefer, toppsjefer, alle sto de der og fremførte flytende monologer med en overbevisning som selv garvede, kyniske pressefolk som har vært der, gjort det, hørt det, begynte å fatte interesse for.

Og når Sergio Marchionne forteller at han akter å inngå en ny teknisk allianse i løpet av dette året, og derpå, en passant, presiserer at den ikke blir asiatisk, spisses det ører fra salen i Torino til børsen i Milano. Og når Fiat-sjefen, Luca De Meo, forteller at den nye Punto skal delta i VM-rally neste år, og starte allerede med Monte Carlo, samtidig som han håper å få med Valentino Rossi som fører, spisser den andre delen av salen ører.

Og når den tekniske sjefen - tysker, men på flytende italiensk, forteller at motorer inntil 180 hester kan ventes i denne bilen, og at den klarer en sideveis akselerasjon på 0,96G, spisser jeg ører, og gleder meg til en prøvetur, selv om den er begrenset til ca. 2 timer.

 

5 stjerner

Og når vi også blir fortalt at den har fått 5 NCAP-stjerner i smelltesten, pluss tre for fotgjengerbeskyttelse, og tre for barnesikring, altså maks antall i alle sportsgrener - forstår vi at her har arbeidet vært så gjennomført at de altså også klarer å få EuroNCAP-organisasjonen med på å slippe sensasjonsdataene på lanseringsplanen. Topp presisjon med andre ord.

At det sto noen få utenfor, med slagord som fortale ”Grande Punto, Zero Cassa” - at det hjelper ikke lommeboken deres om Store Punto er det, var det få som oppdaget. De hadde valgt gal inngang og gikk tidlig hjem - i sterk kontrast til 70-årene da de heller skjøt i filler kneskålene til mellomlederne, i stedet for å delta i fredelige demonstrasjoner.

Selvfølgelig er bilen topp, detaljer skal du få i neste BIL, la det bare være sagt her at lydnivået er fantastisk (lavt) og det som oppfates som kvalitet, later til å være på topp, og at den ser bra nok ut til at folk snur seg etter den.

Man merker at karosseriet er meget stivt, man merker at bilen er bygget opp mot en Euro-standard, det er mainstream med noe på toppen folk åpenbart vil ha. Men hva man ikke merker er at bilen, fra ide til suksess, har brukt 22 måneder. Det er meget kjapt, men det er ikke noe som i løpet av en to timers tur forteller om snarveier.

 

Også til Norge

Den norske importøren er forresten ukarakteristisk kjapp med å love oss denne bilen. Nå er det ikke noe med at "vi må vente og se på pris og tilgjengelighet". Det er helt klart at bilen kommer til Norge neste år. Noen pris vet vi ikke, ei heller spesifikasjoner, men de snakker vagt om mellom 100 og 300 biler. Når målet er såpass beskjedent, kan man kanskje like godt dra til og komme med toppspekkede modeller. Og det vil si at de er lastet.

Aldri har Fiat kommet med en modell der det er så mange valgmuligheter - 12 interiøralternativer for eksempel, og en rekke av disse elektroniske hjelpemidlene som staves med tre bokstaver. De fleste av dem er forresten standard.

Bilen vil utvilsomt bli meget merkbar i dette største og tøffeste segmentet i Europa. Det eneste som gjør meg litt betenkt med hensyn til hvor stort volumet skal bli, er at ingen av italienerne kan gi meg et endelig svar på hva flere Puntoer heter. Skal vi kale dem Punti eller Puntos?  Jeg er ikke i tvil om hva jeg foretrekker.

pic
pic
pic
pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer