Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Torino er Punto LANSERING: Da den første Punto ble lansert - sist i august 1993 - var hele Torino farget Punto. Og 18 000 journalister og gjester ble fløyet inn. Denne gangen var vi 1 000 færre, og det var ikke fullt så mange Punto-signaler i gater og butikkvinduer, men det skal man ikke være i tvil om: Torino har levd Punto i to døgn nå. |
||||||||||||||||
Det kan kanskje virke underlig å bruke så mye plass på en bil som vil representere små deler av en prosent markedsandel hjemme. Men bilen er utrolig viktig. Fiats fremtid henger for en stor del på den, det betyr også 4 000 arbeidsplasser i hjembyen og tusenvis i Syd-Italia, der bilen også bygges. Og hele den italienske industrien er fremdeles ganske avhengig av at det er liv i Fiat. Fiat er ikke bare Italias største industribedrift, fremdeles. Den er også et slags termometer som forteller hvordan det står til med Italia.
Overbevisende Dagen begynte med en pressekonferanse som bekreftet inntrykkene fra dagen før. Uhyre selvsikre sjefer, divisjonssjefer, tekniske sjefer, toppsjefer, alle sto de der og fremførte flytende monologer med en overbevisning som selv garvede, kyniske pressefolk som har vært der, gjort det, hørt det, begynte å fatte interesse for. Og når Sergio Marchionne forteller at han akter å inngå en ny teknisk allianse i løpet av dette året, og derpå, en passant, presiserer at den ikke blir asiatisk, spisses det ører fra salen i Torino til børsen i Milano. Og når Fiat-sjefen, Luca De Meo, forteller at den nye Punto skal delta i VM-rally neste år, og starte allerede med Monte Carlo, samtidig som han håper å få med Valentino Rossi som fører, spisser den andre delen av salen ører. Og når den tekniske sjefen - tysker, men på flytende italiensk, forteller at motorer inntil 180 hester kan ventes i denne bilen, og at den klarer en sideveis akselerasjon på 0,96G, spisser jeg ører, og gleder meg til en prøvetur, selv om den er begrenset til ca. 2 timer.
5 stjerner Og når vi også blir fortalt at den har fått 5 NCAP-stjerner i smelltesten, pluss tre for fotgjengerbeskyttelse, og tre for barnesikring, altså maks antall i alle sportsgrener - forstår vi at her har arbeidet vært så gjennomført at de altså også klarer å få EuroNCAP-organisasjonen med på å slippe sensasjonsdataene på lanseringsplanen. Topp presisjon med andre ord. At det sto noen få utenfor, med slagord som fortale ”Grande Punto, Zero Cassa” - at det hjelper ikke lommeboken deres om Store Punto er det, var det få som oppdaget. De hadde valgt gal inngang og gikk tidlig hjem - i sterk kontrast til 70-årene da de heller skjøt i filler kneskålene til mellomlederne, i stedet for å delta i fredelige demonstrasjoner. Selvfølgelig er bilen topp, detaljer skal du få i neste BIL, la det bare være sagt her at lydnivået er fantastisk (lavt) og det som oppfates som kvalitet, later til å være på topp, og at den ser bra nok ut til at folk snur seg etter den. Man merker at karosseriet er meget stivt, man merker at bilen er bygget opp mot en Euro-standard, det er mainstream med noe på toppen folk åpenbart vil ha. Men hva man ikke merker er at bilen, fra ide til suksess, har brukt 22 måneder. Det er meget kjapt, men det er ikke noe som i løpet av en to timers tur forteller om snarveier.
Også til Norge Den norske importøren er forresten ukarakteristisk kjapp med å love oss denne bilen. Nå er det ikke noe med at "vi må vente og se på pris og tilgjengelighet". Det er helt klart at bilen kommer til Norge neste år. Noen pris vet vi ikke, ei heller spesifikasjoner, men de snakker vagt om mellom 100 og 300 biler. Når målet er såpass beskjedent, kan man kanskje like godt dra til og komme med toppspekkede modeller. Og det vil si at de er lastet. Aldri har Fiat kommet med en modell der det er så mange valgmuligheter - 12 interiøralternativer for eksempel, og en rekke av disse elektroniske hjelpemidlene som staves med tre bokstaver. De fleste av dem er forresten standard. Bilen vil utvilsomt bli meget merkbar i dette største og tøffeste segmentet i Europa. Det eneste som gjør meg litt betenkt med hensyn til hvor stort volumet skal bli, er at ingen av italienerne kan gi meg et endelig svar på hva flere Puntoer heter. Skal vi kale dem Punti eller Puntos? Jeg er ikke i tvil om hva jeg foretrekker.
|