Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Subaru nest størst (i noen dager) Bilimportøren Autoindustri kan skryte av at Subaru er Norges neste største bilmerke – den første uken i september. Og vi snakker registrering av nye biler. Med nye versjoner av de fleste modeller vil de gjøre sitt beste for å holde trykket oppe utover høsten, men det er selvfølgelig urealistisk å beholde den gunstige plasseringen fra første uken av september. |
||||||||||||||||
Først ut fra startstreken er Forester i ansiktsløftet versjon, den er i salg fra midten av denne måneden. Deretter følger de nye versjonene av Legacy (midt i oktober) og Impreza (midt i desember). Alle tre får nye motorer med doble kamaksler, aktivt ventilstyringssystem, nye eksosanlegg – og som et resultat av det: Høyere effekt. Foresters 2.0-liter øker fra 125 til 158 hk, noe som skulle tilsi en prisøkning på 25.000 kroner. Fabrikken går inn med en subsidiering, så prisen på innstegsmodellen går opp fra 319.900 kroner til 336.900 kroner. Turboutgaven, som nå får en 2.5-liter med 230 hk (tidligere 2.0-liter med 177 hk), får en pris på 559.900 kroner – opp hele 150.000. Legacy oppgraderes fra 138 hk til 165 hk i 2.0-literen. Dermed øker prisen på sedanen med 20.000 kroner til 349.900. Vil du ha soltak, navigasjon og skinnseter må du punge ut med 30.000 kroner mer. Billigste Outback-utgave (2,5-liter) vil få en pris på 484.900 kroner. Den nye Impreza får blant annet helt ny front, nye baklykter og nye 16-tommers alufelger. Bilen er ikke priset foreløpig, ettersom den ikke er i salg før i desember. Det som er klart, er at 1.6-literen forsvinner, så minste motor blir en 2.0-liter med 160 hester og et dreiemoment på 186 Nm. Subaru og diesel har så langt ikke vært noen aktuell kombinasjon. Det vil det heller ikke være i det kommende året, men nå har faktisk Subaru en boxer-diesel i utvikling. Intet er sagt om timeplanen, men den kan tidligst komme som 2007-modell.
|