Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
50 hybrider å velge blant i 2010? I mer enn 30 år har Bosch arbeidet med hybridteknologi, og i 2004 opprettet konsernet en egen divisjon til formålet, prosjekthuset «Hybridsystemer», under ledelse av Manfred Walter. |
||||||||||||||||
Bosch regner med at det kan være et femtitall hybridmodeller på verdensmarkedet i 2010 og som kjent er de første allerede i handelen. Bosch har utviklet konsepter for flere hybridsystemer med ulike funksjoner. En av dem omsetter bremseenergi til elektrisk energi som kan lagres i et batteri. Elektromotoren kan også brukes til fremdrift. Elektromotorer gir fullt dreiemoment fra start, og ved samspill med en downsized forbrenningsmotor mener Bosch å kunne oppnå betydelig reduksjon av drivstoff. En av hybridmodellene har en elektromotor som alene kan være energikilde over kortere avstander, som i Toyota Prius. Prosjektgruppens ca. 100 medlemmer kommer fra konsernets ulike tekniske avdelinger knyttet til forbrennings- og elektromotorer, bensin- og dieselinnsprøytning, bremser, energimanagement, og støttes av et like stort antall andre utviklingsfolk innen andre involverte Bosch-divisjoner. En effektivt fungerende hybridbil forutsetter optimal avstemning av både forbrenningsmotoren, elektromotoren, bremser og andre systemer. Her har Bosch fordelen av å være en vidtfavnende underleverandør, og mangfoldet gir dem en spesiell kompetanse på å avstemme hybridsystemenes enkelte komponenter. I 2007 vil Bosch starte serieproduksjon av en såkalt «strong hybrid», som utvikles med tanke på budtjenester i storbyer. «Strong Hybrid» befinner seg i den øverste av tre funksjonsklasser. Motoren har en større effekt enn «Micro Hybrids» og «Mild Hybrids». Elektromotoren yter ca 50 kilowatt, og kan tilbakelegge korte strekninger bare med elektromotoren. «Micro Hybrids»-utgaven ventes å gå i serieproduksjon i 2006, og er det første resultat av utviklingsarbeidet hos Bosch, opplyser Manfred Walter.
|