Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Lite nytt i www.sikkerbil.no
- Økt kunnskap og mer tilgjengelig informasjon om bilers sikkerhetsegenskaper er med på å gjøre vegtrafikken enda tryggere. |
||||||||||||||||
Den enkelte bilkjøper blir dermed bedre i stand til å velge sikrere biler. Slik informasjon til bilkjøperne og bilbrukerne bidrar dessuten til at bilprodusentene blir enda mer opptatt av å utvikle og selge sikrere biler. Dette sa samferdselsminister Torild Skogsholm i forbindelse med at hun åpnet nettstedet sikkerbil.no, som inneholder informasjon om forskjellige biltyper og bilmerkers kollisjons- og sikkerhetsegenskaper. På nettstedet kan forbrukerne hente sikkerhetsinformasjon om de biltyper som har gjennomgått kollisjonstesten euroNCAP Nettstedet gir også informasjon knyttet til blant annet sikring av barn i bil og bruk av sikkerhetsbelte. Statens vegvesen skal ha ansvaret for driften av nettstedet, der det blant annet anbefales at bilen har antiskrenssystem (ESP – elektronisk stabilitetsprogram - antiskrenssystem) og 4 eller 5 stjerner i euroNCAP-testen. EuroNCAP startet først i 1996, alle biler eldre enn dette faller utenom rådgivningen. Og først i de senere år har et betydelig antall biler oppnådd det antall stjerner som nettsiden anbefaler. Et pluss er at også en rekke ”smalere” merker og modeller etter hvert har blitt tatt med, slik at leserne ikke lenger i samme grad styres mot allerede etablerte volummodeller (= konkurransevridning mot de største i markedet). For eksempel er verken Th!nk eller Kewet med i noen av testene, vi formoder at de derfor heller ikke er å anbefale fra et sikkerhetsståsted. Ellers er www.sikkerbil.no enda bedre hva miljøvalg enn kollisjonssikkerhet angår, da siden inneholder en enda bredere oversikt på utslippsverdiene fra de enkelte bil- og motortyper. Men her gjelder opplysningene i enda høyere grad nyere biler, de eldste modellene som er målt er av årgang 2001. Nettsiden fungerer altså best for de bilkjøpere som er relativt kjøpekraftige. For bruktbilsøkere med toppen 50-60.000 kroner å gå på for en billig eller eldre bruktbil har nettsiden liten eller ingen verdi. Ennå. Tiden vil jo føre til at flere NCAP-prøvede biltyper vil forringe seg dit. Men foreløpig blir man altså like klok hvis man forsøker å sammenligne biler man kan være interessert i å kjøpe i denne prisklassen gjennom www.sikkerbil.no.
|