Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Subaru med Hybrid konseptbil Mange kommer nok til å studere Subarus B5-TPH, som debuterer i Tokyo, svært nøye. Inni den kan nemlig forklaringen på Toyotas interesse for Subaru ligge. |
||||||||||||||||
En av de mange tekniske alliansene Subaru er inne i går på spesiell batteriteknikk sammen med NEC Lamilion Energy. Det dreier seg om en serie jod-lithium batterier som skal kunne sette ny fart (og lav vekt) i både rene el-biler og i hybride konstruksjoner. Levetiden er også meget bedre, og denne batteritypen er overlegent overlegen de batteriene Toyota for tiden er nødt til å bruke i sine hybrid-modeller. Med en fot innenfor hos Subaru er det kanskje enklere for Toyota kjapt å ta del i denne nye retningen, uten at det skal koste alt for mange penger. Det merkelige navnet på dette Subaru konseptet betyr Turbo Parallell Hybrid - hvor det parallelle er aner jeg ikke. Men drivlinjen er interessant den. Motoren er en av de kjente boxerne, en to-liter, som imidlertid er bygget om til en Miller forbrenningssyklus. Da Mazda flørtet med denne teknikken for 10 års tid siden, var det noen som døpte den en sekstakter – hvilket ikke var helt feil, fordi den hadde noen ekstra forbrenningsslag. Men Mazda ga opp fordi motoren var utilgivelig treig ved lave hastigheter, du hadde følelsen av aldri å komme i gang. Og da hjelper det ikke at den nesten ikke bruker drivstoff. Subaru sørger imidlertid for at el-motorene hjelper bilen i gang, litt lenger opp i registeret enn det som er vanlig for ”normale” hybrider, og dermed fjernes en av de viktigste innvendingene mot kamerat Miller. Og her er det altså de nye batteriene kommer til nytte. Spesielt fordi de byr på en annen stor fordel også.Ved normal kjøring tar det bare 5 minutter før de er ladet opp til 95 prosent av full kapasitet. Man skal altså vanskelig kjøre dem tørre, selv i ganske intens bytrafikk. Og hva skal vi si om selve bilen. En glatt crossover med stor bakluke og der høy markfrigang er et av designelementene som fremheves. Men er det ikke snart på tide å mekke en litt mindre frastøtende grill?
|