Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Toyota setter rekord – i tilbakekalling Samtidig som teppet gikk til side for Toyotas dominerende stand i Tokyo, tikket det ut meldinger om tilbakekallinger så dominerende at det var snakk om nye rekorder. |
||||||||||||||||
Toyotas kvalitets-renommé har fått nye skraper etter den siste runden med tilbakekallinger. Flere enn 1,2 millioner av Corolla-baserte modeller, fra Yaris-serien og RAV4, må tilbake til verkstedene sine. 71.000 Scion-modeller må inn for andre forhold, dessuten skal 75.000 Priuser tilbake. Nissan smiler nok nå, for det var de som hadde den gamle Japan-rekorden. I 1996 måtte de kalle tilbake litt over 1 million biler i en jafs – og denne rekorden har altså stått som en referanse i nesten 10 år. Nå er det Toyotas tur. De fleste av de 1,27 millioner bilene finnes i Japan mens et mindre antall er blant de eksporterte – først og fremst til asiatiske markeder. Feilen er ikke særlig dramatisk. En dårlig lysbryter på rattstammen på biler produsert mellom 2000 og 2002 må utbedres. Fabrikken sier at feilen ikke har forårsaket noen ulykker som de kjenner til. Men selv en bagatell-feil kan fort koste 1000 kroner å utbedre. Gang opp det med 1,27 millioner. I USA må 71.000 Scion tC-modeller inn til verksted. Det er vindavviseren til moonroofen som må modifiseres. Den har en stygg tendens til å la seg knuse hvis den treffes av en flygende småstein, og etterlater seg derfor ganske mange skår. Heller ikke kritisk, men amerikanske myndigheter begynte å forfølge saken. Dummere er det at bensinavdelingen på Priuser har vist seg å klappe sammen. Plutselig kan bensinmotoren stanse og varsellyset på dashbordet forteller føreren at nå er det bare el-motoren han kan bruke. Og ikke til særlig mer enn å få parkert langs veikanten. 69 rapporter om dette har amerikanske sikkerhetsmyndigheter fått til nå, nok til at Toyota innkaller 75.000 av disse modellene produsert mellom 2004 og tidlig 2005. Det høres kanskje voldsomt ut, men for en fabrikk som produserer alt mulig overalt, minibiler i ØstEuropa, luksusbiler i Japan, store trucker i Texas, små varebiler i Thailand og HiLuxer i Sær Afrika – blant annet – er det vel egentlig et under at det ikke har vært flere kampanjer. PS!
|