img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Feriekatalog for flærr fra fortiden
Bokanmeldelse: Noen bøker og filmer drømmer man bare om skal bli virkelighet en dag. Er man bilentusiast kan man stort sett skyte en hvit bil etter film-drømmene, men av og til kan drømmene bli virkelighet - i hvert fall på bokfronten.

Nå har akkurat dette skjedd. I form av en ubeskrivelig praktfull cafébok som omhandler ni av Europas fordums racerbaner. Om hvor de befant seg, om de mest dramatiske hendelsene som engang fant sted der, hva som gjenstår av bygg og øvrige remedier, i hvilken grad disse er tilgjengelige for en turist, og hvor bevaringstanken for de respektive baner står pr. i dag.

Banene det handler om er Brooklands, den gamle betongovalen på Monza, tribuneanleggene ved Reims-Gueux, den glemte ”Südschleife” på Nürburgring, det engelske parkanlegget Crystal Palace, Helsinkis relativt nye (bygd 1965) men allerede glemte Keimola som ble mest kjent for den gigantiske 3-dagers dekkberg-brannen som følge av fyrverkeri i januar 2003, tsjekkernes Masarykring ved Brno, autobahn-stripa Avus i Berlin og kjempe-stadionet Linas-Montlhery i utkanten av Paris.

En ting er fotografiene. De er ikke bare utsøkte og mesterlige estetisk sett; de formidler også den unike atmosfæren som bare en forlatt og forfallen racerbane kan skape på en måte som nesten gir en entusiast klump i halsen - man kan praktisk talt ”se” stillheten som råder der i dag. Samtidig kan man uten overutviklet fantasi gjenskape folkemylderet, luktene og drønnene fra racerbilmotorer bare ved å studere bildene av de oppsprukne asfaltstripene eller de avflassede reklameskiltene på tribunene. Og fordi bildene er ferske, blir også kontrastene mellom den gamle og nye tid så markante. Spesielt gjelder det bildene fra Monza, Masarykring, Brooklands og Montlhéry, mens man får inntrykk av at tiden har stått fullstendig stille på Reims.

Dette er en forfatter (S.S. Collins) og en fotograf (Gavin D. Ireland) som skjønner hva formidling av stemninger dreier seg om, ikke minst i samspillet mellom tekst og bilder. La gå at de kan rote litt om hva som er nord og sør ved at teksten snur Monza-kartet bak-fram, dette tilgis uten snev av betenkningstid. Nei, det eneste de virkelig kan kritiseres for er at de skulle ha tatt med enda flere baner, uansett om de selv påpeker at de var nødt til å sette strek.

De kunne, om ikke annet, ha spandert to-tre sider hver på den nedlagte delen av Spa som engang gjorde den til verdens raskeste landeveisbane (Masta-rettstrekningen og den opprinnelige Stavelot-svingen), Solitude ved Stuttgart, Donington i England, Lasarte ved San Sebastian og muligens de av dagens franske landeveier som var Rouen-banen til midt på 60-tallet. La oss også ta med Roskilde Ring eller Gelleråsbanan ved Karlskoga, siden duoen likevel har vært innom Norden.

I en praktbok som dette står teksten ofte i skyggen av bildene. Ikke i dette tilfellet, nei! Forfatteren er ikke bare stinn av emosjoner om emnet, han river pinadø med seg leseren også, og det så det griner i svingene. Her blir man fortalt om romantikk på de lokale kafeene, om oppgjør og triumfer ute på banene, om statsoverhoder og berømtheter på tribunene, og om lokalbefolkning som ennå kan høre lyder av motorer og krasj spøke nattestid ved punkter der helter kjørte seg i hjel så tidlig som i 1913.

Forfatteren og fotografen konkluderer med sterk bekymring for at det som er igjen av banene blir sanert, selv om det skulle føre til en gjenoppliving av banen i ny og moderne form. De er fascinert av forfallet, men nærer samtidig et ønske om at restene blir ivaretatt – og vi mistenker at de har en drøm om at anleggene blir restaurert til sin fordums prakt, hvilket neppe er realistisk. Så oppfordrer de også leserne til å ta seg en tur til anleggene og nyte atmosfæren og inntrykkene før det er for sent. Herværende anmelder har faktisk gjort det. Og vil aldri angre på det.

Som et apropos til dette kan jeg nevne at da jeg besøkte Reims i 2003 var det fortsatt mulig å kjøre rundt den, mens to av de tre langsidene er stengt for biler i dag. I fjor var det fortsatt mulig å komme seg inn på Montlhéry, i dag brukes banen til teknologiske utprøvinger og man blir bestemt avvist av en portvakt hvis primære kvalifikasjoner til stillingen er bilhat, forakt for lokalhistorie og presse, null toleranse og like mye kjennskap til andre språk enn fransk.

Bilsportskribenten Nigel Roebuck skrev engang at han ikke kan forestille seg noen sport som gir sin egen historie mindre oppmerksomhet enn Formel 1 gjør. Derfor er det også i hovedsak små, lokale interesseorganisasjoner som kjemper det de kan for å drive kampanjer for, og skaffe midler til, å bremse forfallet av anleggene som engang satte distriktet deres på verdenskartet. DaimlerChrysler har riktignok eiendom på Brooklands og visstnok også noe i bygningene ved Avus, men selv en så stor aktør er neppe alene nok til å hindre at selv det mest umistelige av bilsport-minnesmerker vil gå tapt.

Boka heter ”Autodrome – The lost race circuits of Europe” og kan bestilles på www.veloce.co.uk. Å anbefale den på det varmeste gjør jeg ikke, da ”varmeste” helt enkelt ikke er superlativ nok. Men den vil gi den uinnvidde leser en helt ny forståelse av og perspektiv på hva gamle racerbaner dreier seg om, så nøl ikke med å unne deg den!

 

Tittel: Autodrome - The lost race circuits of Europe

Forfatter: S.S. Collins

Fotograf: Gavin D. Ireland

Utgiver: Veloce Publishing Ltd.

ISBN 1-904788-31-9

176 sider

Pris: £ 34,99


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer