Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Audis Le Mans blir R8 Husker du den potente Le Mans Quattro som Audi presenterte som konsept i Frankfurt for to år siden? Nå forteller Ingolstadt at den skal bygges i Neckarsulm og at den skal hete noe så festlig som R8. |
||||||||||||||||
TIL BILDER OG OMTALE AV LE MANS QUATTRO Nå er selvfølgelig R8 et navn med tradisjoner – blant annet med en rekke Le Mans-seire bak seg (fem seire på syv forsøk – siste gang i sommer), før modellen nå blir pensjonert. Den nye blir like mye en supersportsbil, men for landeveien. Om temmelig nøyaktig et år begynner et lag på 250 håndplukkede og spesialutdannede montasjeteknikere å bygge bilen, og i annet kvartal 2007 kan du hente ditt eksemplar hos forhandleren. Et lettelsens sukk hørtes dermed over store deler av sportsvogn-Europa. Mange hadde nemlig fryktet at med en ny storaksjonær, Porsche, i stand til å påvirke store beslutninger i konsernstyret, ville hele prosjektet bli styrt i retning av fabrikkmuseet. ”Vi ønsker å bruke denne bilen for å overføre en del av vår motorsportsuksess til landeveien,” sier Audi-sjef Martin Winterkorn. Og siden det ikke skal investeres mer enn 28 millioner euro i den nye produksjonsavdelingen – hvilket høres ut som en enorm mengde manuelt arbeid – har han kanskje ikke behøvd å gå til VW-styret med prosjektet i det hele tatt? Foreløpig vet vi ikke mer om bilen enn at den får i hvert fall 450 hk fra V10 på (sannsynligvis) 5 liter, og, selvfølgelig, firehjulsdrift. Spesifikasjoner litt i skyggesiden for Le Mans konseptets 610 hester og 345 km/t. Men her er det snakk om flere tusen enheter i løpet av livssyklusen. At den skal bygges i det tradisjonsrike anlegget i Neckarsulm, betyr at dette ikke blir en bil fra Bayern, men fra Baden-Württemberg. Bare så vi har det helt klart for oss.
|