Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Forhandlerne tjente mer enn importørene
For første gang i nyere tid tjente i fjor norske bilforhandlere mer enn importørene, skiver BilNytt.no. Mens omsetningen økte med 18 prosent, ble resultat før skatt nær tredoblet - til 1,5 milliarder kroner. Her er noen foreløpige høydepunkter fra den årlige regnskapsutgaven, denne gangen med nøkkeltall fra 682 merkeforhandlere, som snart er på vei til BilNytts abonnenter. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det meste gikk riktig veien for norsk bilbransje - og spesielt for bilforhandlerne - i fjor. I hvert fall om man dømmer ut fra de økonomiske resultatene, skriver BilNytt.no. I et år hvor nybilsalget økte med 27 prosent, klarte forhandlerne å bedre samlet resultat med utrolige 170 prosent - fra 564 millioner kroner i 2003 til 1,5 milliarder i 2004. Resultatmarginen gikk opp fra 1,2 prosent til 2,7 prosent. Samlet omsetning økte fra 48,5 milliarder kroner i 2003 til 57,4 milliarder i 2004 (+18 prosent). Driftsmarginen økte fra 1,7 prosent til 2,8 prosent. Nøkkeltall fra forhandlernes samlede regnskaper 2002-2004:
Langt fra alle forhandlere tjente bra i rekordåret 2004. Rundt ti prosent av dem tapte faktisk penger i fjor. Betenkelig er det også at hver fjerde forhandler hadde et resultat før skatt på under 1 prosent av omsetningen.
Rollebytte Importørene hadde langt fra noe dårlig år og økte samlet resultat med 236 millioner kroner til 925 millioner. Det er likevel et stykke bak forhandlerne, som økte sine resultater med 963 millioner og satt igjen med i alt 1527 millioner før skatt.
|