img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Honda Civic: sær og praktisk
LANSERING: Noen biler har form og linjer du bare MÅ snu deg etter. Nye Honda Civic et slikt blikkfang. Den er ingen A4 bil. Den slekter mer på Alfa Romeo og Seat enn på Corolla, Golf og Astra. Nye Civic er for de som ikke bare skal ha det snusfornuftige, men som tør velge det andre drømmer om.

Da toppledelsen i Toyota for første gang så den nye Honda Civic, gav de klar beskjed til de som utvikler neste generasjon av Corolla at ”studer nye Civic ekstra nøye”. De fikk hakeslipp da de så annerledesbilen – et bevis på at fornuftige biler ikke alltid må være gørrkjedelige. Civic er en designperle der man utrolig nok har maktet å kombinere det sportslige og moderne – med plass, fornuft og praktisk – frekk uten, at det har gått ut over bruksnytten.

Det store spørsmålet er imidlertid om ikke Civic blir en bil mange vil beundre og si at ”den er virkelig lekker, og den kunne jeg godt ha tenkt meg” – men når kjøpekontrakten skal underskrives, så vinner fornuften. Og man blir heller eier av en VW Golf, Toyota Corolla eller en annen bil ”alle andre velger” enn å vise at man er annerledes.

Flertallet av norske bilkjøpere er konservative og velger det alle andre gjør. Bilkjøp er ingen impulshandling i landet med noen av de høyeste bilprisene. Men selv de som kjører Corolla og Golf, vil nok snu seg etter han eller hun som tør velge en ny Honda Civic. På parkeringsplassen vil den skille seg ut – med sin lave design og sin lave front. Og nye Civic koster 7000 kroner mindre enn Corolla – og da har Civic mer viktig utstyr!

 

Front for fremtiden…
Honda Civic er en bil for morgendagen. Det kommer nye krav til hvordan fronten på en bil skal formes. EU og EuroNCAP vil at en bil skader mindre ved påkjørsel. Treffer man er fotgjenger eller syklist, skal treffpunktet være så lavt som mulig.

”Det er bedre å bli truffet av en bil midt på leggen enn høyere oppe”. Derfor må fronten på biler være lavest mulig. Det må ikke være en snutefront (da knuses den nye trafikanten fullstendig) – men bilene må få en svakest mulig hellende front. Om ikke for mange år vil panseret være laget i mykplast, og det kan komme egne kollisjonsputer som dekker panser ved påkjørsel.

Civic har en front for fremtiden. Den er laget med tanke på mindre skade ved påkjørsel. Og du kan bare forvente at mange nye biler i fremtiden vil få akkurat denne fronten

 

….og bakparti som overrasker
Når du ser nye Civic bakfra første gang, går tankene straks til den eldre versjonen av Mazda 323F. En bil som også hadde en svakt fallende hekk. Og som viste seg å bli en virkelig flopp i Norge. Det ble for lite bagasjeplass i Mazdaen.

Men det samme er ikke tilfelle i Civicen. Der er plassen maksimalt utnyttet. Bilen kommer i flere utstyrsnivåer og best er det om bilen leveres med punkteringsfrie dekk. Da kan nemlig den store brønnen til reservehjulet brukes til bagasje. Da er bilen er storlaster.

 

Bøy hodet
En pilformet bil er lekker, men ofte mindre praktisk. Det blir lavere høyde på fordørene – og det merkes på nye Civic. Man må bøye hodet for å komme inn og ut av bilen. Man setter seg ikke inn i bilen – men ned i den. En bil for unge og spreke.

Men først bak rattet i Civic blir man virkelig overrasket første gang. Knapt i noen annen bil i Golf-klassen finner man maken til instrumenter og dashbord. Foran føreren er alt delt inn i flere rekker, og ingen kan si at man ikke ser bilens hastighet. Det er tydelig tall rett i fokus. Og de øvrige instrumentene er dekket bak blå plast som vikelig oser av stil. Alt er annerledes. Pedalene er som hentet fra den råeste sportsbilen – gearspaken er liten, direkte og nett og alle modeller – selv med den minste 1,4 liters motoren, har 6 gear.

 

Kombi med en finger
Ingen kan klage over at det er vanskelig å gjøre om Civicen fra 5-seters personbil til en 2-seters ”varebil”. Knapt en bil har enklere system for å endre seteinnredningen. Mange vil misunne Civic-eiere hvor enkelt det er å gjøre om setene – den bilen skal virkelig være flott som skal ha et enklere system.

I baksetet er det god plass, men det merkes at bilen har svakt hellende bakparti slik at man lett får taket i hodet. Og døråpneren til bakdøra er (som på Alfa Romeo) ikke midt på døra – men i det ene hjørnet. Bare ved å se på bilens utvendige døråpnere, ser man at Civic er ”en annerledes bil”.

 

Den beste kommer ikke
Honda leverer nye Civic med to bensinmotorer (på 1,4 og 1,8 liter) samt med den samme 2,2-liters dieselmotoren som sitter i CR-V og HR-V. Med sine 140HK i en bil som bare veier 1350 kg, tar den opp konkurransen med de aller beste dieselbilene i klassen. Akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 8,6 sekunder og toppfart på 200 km/t, er kanskje mindre viktig enn at motoren er en nærmest fri for vibrasjoner og støy. Når motoren er varm, avgir den ikke mer støy enn en bensinmotor.

At Civic 2,2 diesel er en drømmebil er bare noe utenlandske bilkjøpere kan glede seg over. Bilen blir i følge importøren ”for dyr” på det norske markedet. Ikke på grunn av fabrikk eller importør – men norske avgifter straffer ekstra kraftig biler med stor motor. Den kan endres med nye avgiftsregler der miljø blir viktigste faktor ved beregning av avgifter. Men Civic diesel blir neppe en ”billigbil” i Norge – samme hvor stille og super bilen er.

FAKTA OG PRISER


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer