Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Diagnose i nye dimensjoner fra Bosch "Ny tester hver 3. måned" er slagordet Bosch benytter på sine softwareoppdateringer med nye målefunksjoner. |
||||||||||||||||
Selv om bilenes serviceintervaller har blitt lengre, har behovet for diagnose steget gjennom stadige utbygginger av bilenes elektronikk og øvrige utstyr. Feil skal også finnes på nye måter. Til dette formålet har Bosch testere som alle er basert på ESI[tronic]-softwaren. Både denne og de nyere KTS-testerne kan kommunisere med CAN-systemer etter alle dagens kjente standarder, og det er mulig å måle direkte på CAN-systemet. Bosch-testerne identifiserer selv hvilke systemer bilen har, slik at testeren og bilens software kommuniserer korrekt. Dette er særlig viktig ved programmering av parametere i styreenheter. Feilfinningen forenkles ved å benytte den integrerte Computer Assisteret Service med over 40.000 feilsøkingsveiledninger på DVD, som oppdateres hver tredje måned. Diagnosen kan på nyere bilmodeller også utvides med den nye FSA-serien og diagnosesoftwaren CompacSoft[plus], som inneholder alle tidligere motortestfunksjoner pluss komponenttester til for eksempel temperaturfølere, sensorer og regulatorer som gjør at man slipper å demontere disse komponentene dersom man tidligere har målt og lagret deres normalsignaler. Slike målinger er spesielt viktige i forbindelse med målinger på CAN-bus-styrte systemer. Signalgeneratoren er en annen nyskapning. Her er det mulig å teste sensorer, tilførselsledninger og stikkforbindelser uten å demontere komponentene. Ved å simulere signalene konstateres om det er komponenten som ikke sender signal eller om det er overføringer i ledninger og stikk som ikke fungerer.
|