Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nytt og luftfritt fra Michelin Michelin fortsetter å utvikle sitt luftløse dekk. Siste familiemedlemmet er Airless Scooter som de viste på motorsykkelutstillingen i Milano nylig. |
||||||||||||||||
Systemet skal gjøres tilgjengelig for alle typer kjøretøy, bilutgaven møtte vi på Paris-utstillingen for et år siden. Michelin regner med at om en ti års tid, vil produktet være kommersielt tilgjengelig (eller leveres over disk, som det også heter). Scooterdekket byr på den gode egenskapen som bildekket ikke trenger: det kan legges ned, slik at man kjører på sidene av dekket. Mens den radiale oppbyggingen på bildekket først og fremst var konstruert for å ta vertikale påkjenninger, og både fjære og dempe dem, er scooterdekket (og det vil sikkert også komme et motorsykkeldekk) konstruert slik at den bærende delen av dekket også kan ta opp krefter fra sidene. Nå er det egentlig feil å kalle dette et dekk. Det er mye nærmere et hjul, fordi dekket og felgen er integrerte enheter, med felgen som stikker opp i midten av ”dekket” og alt utenfor senterlinjen er ”dekk”. Michelin kan liste opp en rekke fordeler med denne konstruksjonen. Ikke minst at det ikke kan punktere. For de fleste av oss er det kanskje vel så interessant - ikke at slitebanen bare kan skiftes for en billig penge når den blir slitt, ingen grunn til å bytte hjulet - men at nå kan designerne sette skikkelig farge på dekksidene på denne nye konstruksjonen. Om man ikke er spesielt interessert i kirsebærfargede hjul, er jeg ganske sikker på at white-walls vil utgjøre en stor del av hjulene – når de en gang kommer.
|