Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mannefall blant billakkverksteder fra 2007? Det tror i hvert fall Paw Vad (bildet), den ganske nye Norden-sjefen for BASF Coatings Services, som produserer og leverer lakkmerkene Glasurit og R-M i Norden. |
||||||||||||||||
Vad sa nylig til danske Motor-Magasinet at VOC-regulativet, som EU innfører neste år, vil føre til at antall europeiske billakkverksteder vil bli tilnærmet halvert – men at de som overlever vil komme styrket gjennom konkurransen. Effekten av regulativet vil bli merkbar allerede samme år det trer i kraft, spår Vad. Han tilføyer imidlertid at effekten i Norden neppe blir like sterk som i det øvrige Europa, fordi billakkverkstedene i nord har kommet lengst mht. å ta i bruk vannfortynnbare lakker og tilhørende kjemikalier. Også når det gjelder optimering av alle arbeidsprosessene fra begynnelse til slutt (både mht. investering i utstyr og opplæring i bruken) har Norden kommet langt. Vads råd til nordiske billakkverksteder er å få etablert et tett samarbeide med deres leverandører, helst umiddelbart, for å få klarlagt fremtidige muligheter innen både teknologi og økonomi. Selv anser han dette for å være den fremste oppgaven for det firmaet han selv representerer, og dette er også bakgrunnen for at det tidligere BASF Refinish Coatings skiftet navn til BASF Coatings Services – som signaliserer at lakkleverandøren vil satse mer som en servicevirksomhet i partnerskap med kundene.
|