Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mazda for 3+1 Mazda Kabura er en ren konseptbil, men noen av ideene den representerer kan bli realisert. Og kanskje er 3+1 mer logisk enn 2+2. |
||||||||||||||||
Utgangspunktet er i alle fall ikke ukjent for en sportsbil. Frontmontert motor med bakhjulsdrift, en oppskrift som med stor suksess har vært benyttet i MX-5 og Mazdas sportsbiler med rotasjonsmotor. 3 faste pluss et vipp-opp-sete (3+1) gir i følge Mazda en smartere seteløsning enn 2+2. Ved å fjerne hanskerommet og begrense størrelsen på dashbordet, er fremre passasjersete plassert 15 centimeter lenger frem enn normalt – et gunstig utgangspunkt for økt komfort i det ene faste baksetet. Dørene er asymmetriske, på førersiden sitter en normal dør som gir adkomst til fører og stakkaren som får utdelt klappsetet bak, mens det på passasjersiden er montert en ”freestyle” dør slik vi kjenner dem fra RX-8 for enklere adkomst til baksetet. Alle setene er fleksible slik at de kan klappes sammen for å gi plass til snøbrett, ski og handleposer. "Selv om vi for øyeblikket ikke har planer om produksjon av Kabura, er den likevel ikke bare et "ut i det blå" designkonsept. Den inneholder flere innovative løsninger som Mazda kan komme til å bruke i en fremtidig sportskupé", sier sjefdesigner Franz von Holzhausen ved Mazdas designstudio i California som er ansvarlig for kreasjonen. Målene er 4050 x 1780 x 1280 millimeter. Kabura har plass til fire personer og drives av 2-liters 16-ventilers bensinmotor koblet til en 6-trinns manuell gearkasse. Den har lånt mange komponenter fra MX-5, og resultatet er da slett i verst.
|