Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Toyota RAV4 til nye høyder LANSERING: Den er en størrelse større, støyer mindre, er et par nivåer mer praktisk og så blir den trolig den første Toyota som aksepteres i Holmenkollåsen. |
||||||||||||||||
Når Toyota nå lanserer nye RAV4 mener de at bilen ikke kan sammenlignes med Suzuki Grand Vitara – nei ”den må vurderes mot en BMW X3”. RAV’en skal fortsatt bli Norges mest solgte SUV – og ”bilen skal bli like vanlig i hytte-Norge som solcellepanel, furumøbler, parabolantenne og innedo”. Toyota RAV4 er ur-SUVen som i år kan feire ti års jubileum. Det skjer med en splitter ny modell – 14,5 cm lengre og mer viktig - bagasjeplassen er økt med 25 prosent. For landets 14.200 eiere av RAV4, er samstemte om en ting: Bilen er veldig bra – den har lavest verditap – men bagasjeplassen er ussel. Nå kommer argumentet for å skifte til den nye modellen. Mer plass til bagasje og en løsning for å legge ned bakseteryggen som rett og slett er genial. Den er så enkel at selv bestefar greier det ved aller første forsøk. Løft en liten spak på siden av setet, og vips gjøres bilen om fra fem-seter til to-seter. Bare nye Honda Civic har en like praktisk løsning.
Mindre støy – mer komfort Nå er permanent firehjulstrekk erstattet med et elektronisk variabelt system. Kjører du på rett asfaltvei med sola i ryggen og uten utfordringer, er det bare drift på forhjulene. Blir bakken bratt og snøen dyp, blir det maksimal firehjulstrekk med fordelingen 55/45. Og vil du selv overta styringen og ikke la elektronikken bestemme, kan du dra i en knapp og selv bestemme fordelingen. Bilen har lavere støynivå (særlig med dieselmotor), og komforten er av en klasse som gjør at bilen mest kan sammenlignes med en stasjonsvogn og ikke en SUV.
100.000 dyrere siden sist På den annen side kan de juble over at RAV’en de har kjørt knapt nok har tapt seg i verdi. Nye RAV4 har startpris på kr 354.600, men åtte av ti vil velge diesel som starter på kr 373.900. Og i følge Toyota Norge velger en kunde av RAV4 som regel ekstrautstyr på fra 50.000 til 100.000 kroner. - Det er mye penger blant folk, konstaterer adm. direktør Tor I. Berge i Toyota Norge.
Akseptert selv blant de fine Og det ledelsen i Toyota liker mest av alt, er at ”nye RAV4 er den første Toyota som er akseptert i Holmenkollåsen”, som direktør Berge uttrykker det. Han mener at ingen ”skammer seg over å ha bilen på tunet ved siden av en flott BMW”. Kanskje er det grunnen til at Toyota ikke ser noen grunn til å sammenligne den nye RAV4 med Suzuki Grand Vitara (som er mye billigere) – men mener at det er mer rettferdig å sammenligne med BMW X3. Dem om det.
|