Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Fra Håndverker- til Fagmannformidling For et snaut år siden kunne MotorBransjen fortelle om et rekrutteringsbyrå til bilbransjen, H4H Håndverkerformidling AS, og deres markedsansvarlige Lasse Rehder (bildet). Nå er Rehder i gang som eier og daglig leder av nystiftede Fagmannformidling i Industriveien i Sandvika. Også dette skal bygges opp til et rekrutteringsfirma spesialisert på fagfolk - med bilbransjen være som første satsingsområde. |
||||||||||||||||
Rehder mente i februar i fjor at det eksisterer et underbemanningsvakuum i bilbransjen, og det mener han det fortsatt gjør både nå og i overskuelig fremtid. Selv har han nærmere 40 års bakgrunn fra bilbransjen før han begynte å arbeide med rekruttering, blant annet 17 år hos Bertel O. Steen og 10 år i Snap Drive. Rehder er utdannet mekaniker og har både praktisk og administrativ bakgrunn. Lærlingeordningen har han lang erfaring med, både fra egen arbeidsplass og som mangeårig sensor. - Situasjonen er vanskelig å snu, for det er jo ikke slik at man bare kan styre elever til bilfag – i alle fall ikke så lenge lærlingeinntaket i bransjen ikke er høyere enn drøyt 50 prosent, sier han. - Samtidig føler jeg vel at bransjen ikke har klart å formidle godt nok hvordan mekanikerfaget har forandret seg over årene. I dag handler det vel så mye om data og kretskort som tunge skiftenøkler og møkkete hender.
Fokus på fagarbeidere - Ved hjelp av et godt kontaktnett både i inn- og utland vil vi imidlertid heller ikke ha problemer med å rekruttere fra andre land ved behov, tilføyer Rehder. - Godt skolerte mekanikere, gjerne på enkeltmerker, er det et stort behov for her i landet. Med nye kjøretøyforskrifter blir i hvert fall ikke dette behovet noe mindre, fastslår han. Fagmannformidling har allerede de første avtalene på plass med bransjen, og vil altså i første omgang konsentrere seg om å være en medspiller på rekruttering for bilbedrifter. - Med vårt utgangspunkt er dette et riktig og naturlig sted å starte. Vi må ta et skritt av gangen, men jeg ser helt klart muligheter også i flere andre bransjer enn bil etter hvert som vi arbeider oss inn på markedet, sier Lasse Rehder i Fagmannformidling.
|