Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nokians piggdekk-revolusjon Ivalo (BilNorge.no): Støyen fra piggene er dramatisk redusert i et nytt piggdekk fra Nokian. Det er nesten ikke mer rumling fra piggdekkene enn fra bilens motor. Veislitasjen fra piggdekkene er redusert med 30 prosent. Årsaken: helt nye pigger og et nytt patentert "Bjørneklo-system". |
||||||||||||||||
Takk russerne for at det kommer nye piggdekk. Det største salget av piggdekk er nemlig i Russland. Bare i Finland, Norge, Sverige, deler av Canada og USA samt i Russland selges det piggdekk. Den sterkeste veksten skjer i Russland, og dermed blir markedet så stort at dekkprodusenter med en vinterdekkprofil investerer i nye piggdekk. Nokian er verdens største produsent av piggdekk. De er eneste produsent av dekk i Norden og det er i år 70 år siden de lanserte sitt første vinterdekk. Hakkapeliitta-dekkene har satt norm for vinter- og piggdekk. Nå kommer den 19nde generasjonen, og det er faktisk bare tre år mellom de siste to generasjoner.
Bjørnklo med firkantpigg
• Piggene er firkantet. Ikke bare deler av den – men hele ”kroppen”. Firkantet piggkropp gir to fordeler: bedre støtte (gir bedre isgrep) og piggen forankres bedre i gummiblandingen. • Firkantet pigg gir betydelig mindre vegslitasje. Tester gjort av det finske vegverket viser en slitasjereduksjon på 30 prosent. • ”Bjørneklo” er en virkelig innovasjon som øker dekkets effekt. Foran piggen i dekket er det er et lite, kloformet rom i gummien. Ved kraftig oppbremsning på is og snø fungerer dette rommet som en buffer. Piggen bøyer seg ikke, men står like rett og gir større effekt. Piggen vil alltid gi maksimal effekt. Det er særlig viktig i skulderområdet som er den mest kritiske delen ved bremsing. Det er systemet med det lille hulrommet foran piggen Nokian kaller bjørneklo. • Dekket er satt sammen av fire gummiblandinger. Det har til nå bare vært en kjent konstruksjon på høyhastighetsdekk. Selve slitebanen er også satt sammen av forskjellige gummiblandinger. Det optimaliserer stabilitet og piggfunksjon og - ikke minst, sørger for betydelig lavere dekk (pigg) støy. • Mønsteret har nye midtblokker og bedre sidekonstruksjoner for bedre stabilitet, ikke minst i sideretning. • Dekket leveres med både slitasjevarslere og en indikator som gir eieren beskjed når piggdekket er riktig innkjørt. Et nytt piggdekk skal alltid kjøres forsiktig de første 500 km slik at piggen får maksimal feste i gummien.
Mye mindre støy - Salget av piggdekk har de siste årene vært for nedadgående i Norge, sier adm. direktør Bjørn Kamphus i Nokian Dekk Norge. Sist vinter var piggandelen nede på 45 prosent. Kanskje vil det nye Hakkapeliitta 5 dekket med sitt lave støynivå øke piggandelen. Det er også en betydelig fordel at slitasjen på veibanen reduseres med 30 prosent. Det nye piggdekket kommer i 38 dimensjoner for alle typer personbiler og leveres også som ”run-flat” - særlig for BMW. Dekket kommer også for SUVer.
|