Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Prestisjepris til TSI-motoren: Volkswagen tar all ære selv I en pressemelding forteller Harald A. Møller AS at Volkswagen høster priser for sin banebrytende nye TSI-teknologi i den nye motoren med både turbo og kompressor som allerede er installert i nye Golf GT. |
||||||||||||||||
I pressemeldingens ordlyd heter det i sin helhet: ”Den banebrytende nye TSI-motoren fra Volkswagen belønnes nå med en rekke prestisjepriser. Teknologien som allerede er på plass i nye Volkswagen Golf GT, sørger for mer kraft og betydelig mindre drivstoff-forbruk. TSI-motorene benytter seg både av turbo og en mekanisk drevet kompressor for å hente ut maksimal kraft. - Maksimal kraft – minimalt forbruk. Denne korte setningen oppsummerer fordelene ved TSI. Sammenlignet med andre motorer med tilsvarende effekt, reduserer TSI-teknologien drivstoff-forbruket med 10 prosent. Vi setter standarden i klassen, sier sjef for Volkswagen Engine Development, Dr. Rudolf Krebs. Nye Volkswagen Golf GT er allerede utstyrt med den banebrytende TSI-teknologien. Ut av en 1,4 liters motor henter Volkswagen massive 170 hk. Det gjør Nye Golf GT i stand til å akselerere fra 0 til 100 km/t på 7,8 sekunder. Samtidig er drivstoff-forbruket svært lavt. Ved landeveiskjøring bruker bilen kun 0,59 liter per mil. Golf GT er allerede i salg hos norske forhandlere. Til sommeren kommer også populære Volkswagen Touran med TSI-motor.” Pressemelding slutt. Men nå har det seg slik at prisen som utdeles i den gamle Formel 1-fører og forlagseier Paul Pietschs navn, kanskje ikke bør gå til Volkswagen alene. Som vi skrev her på BilNorge lille julaften, er det faktisk ikke Krebs og Wolfsburg-gjengen hans som står bak K03-kompressoren som sørger for at den lille, dobbelturboladede TSI-motoren har dyrisk med krefter og dreiemoment også på lave turtall. Den kompressorjobben er det nemlig amerikanske Borg Warner som har gjort. La så være at det var Volkswagen som var oppdragsgiveren, og at Borg Warner derfor kanskje ikke kvalifiserer til noen Paul Pietsch-pris. Men Volkswagen kunne i hvert fall hatt anstendighet til å gi denne kompressorutvikleren og underleverandøren hederlig omtale når de først skryter av prisutdelingen. Og det er ikke første gang. 22. februar kunne Hella Pressesenter fortelle: Mann+Hummel har spilt en viktig rolle i utviklingen av det nye motorkonseptet. I tillegg til oljemodulen og en totrinns trykkreguleringsventil for ventilasjonen i motoren, leverte de også inntaksmodulen til bilene fra Audi. Ved direkte innsprøyting blir bensin sprøytet direkte inn i sylindrene under høyt press gjennom dyser. Sammen med selektiv luftsirkulasjon fører det til optimal distribusjon av blandingen bensin og luft. Kombinert med turbolading gir motoren 2.0I FSI (Fuel Stratified Injection) høye ytelser og lavt forbruk av drivstoff. Motoren ble i fjor kåret til årets motor av 56 journalister fra 26 land.Motoren yter fra 70 til 200 HK i modellene fra Audi og 200 HK ved fra 5000 til 6000 o/min i Golf GTI. Den har et maksimalt dreiemoment på 280 Nm over et stort hastighetsområde med turtall fra 1800 til 5000 o/min. Utviklingsteamet bak FSI-motoren måtte finne en perfekt plassering av totalt 32 forskjellige komponenter da motoren ble konstruert. De hadde bare15 måneder på seg før motoren ble satt i masseproduksjon. I dette arbeidet deltok høyt kvalifiserte ingeniører fra Mann+Hummel, som representeres i Norge av Hellanor AS.” Igjen pressemelding slutt. Vi har ikke hørt mye om underleverandørene som utviklingsmedarbeidere på FSI heller. Ikke fra Volkswagen, ikke fra motorjournalister, ikke i forbindelse med ”årets motor”-kåringen i fjor, og ikke engang fra de berørte leverandørene selv! Før nå. La oss håpe dette er en begynnende trend av typen ”Gjør din plikt – krev din rett!” fra de som tidligere har gjort sin plikt og deretter gjemt seg i skyggen av bilprodusentene.
|