Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
I dag kommer ”kongen” til messen… Mens norske bilimportørers administrerende, markeds- og infosjefer og presseansvarlige er opptatt med bilsalongen i Genéve hele uka, finnes det et meget synlig unntak. |
||||||||||||||||
For den mest vellykkede importørsjefen av dem alle, adm. direktør Tor I. Berge i Toyota Norge AS som representerer merket har vært markedsleder i norsk bilsalg flere år på rad, prioriterer å komme til Automessen 2006 på Lillestrøm etter også å ha tilbrakt tidligere virkedager i uka hos henholdsvis Toyota Europe i Brussel og på forhandlermøte i Alta. Du lurer sikkert på hvorfor. Det gjorde MotorBransjen også. Så vi spurte ham. - En ting er selvsagt at jeg skal holde et innlegg på Automessens seminar for å markere merkeforhandlernes saker. Og selv om jeg er visepresident i Bilimportørenes Landsforening vil jeg der snakker jeg som Toyotas representant. En annen ting er at det er viktig å være til stede i ettermarkedet, som er et veldig viktig forretningsområde for bilimportører og bilforhandlere. Og her er Automessen 2006 et møtested av høyeste betydning. - De fleste importører og merkeforhandlere har tradisjonelt sendt dedikerte ettermarkedsfolk til Automessen. Mens du, som har vist markedet at Toyota Norge i en årrekke har hatt vinneroppskriften på nybilsalg, kommer hit personlig. Er ettermarkedet nå blitt enda viktigere for Toyota? - Å forsøke å rangere viktigheten av nybilsalg kontra ettermarked blir som å drøfte om høna eller egget kom først. Det kan godt bli en litt ørkesløs diskusjon, som jeg ikke ser noen grunn til å gå inn på. Det som er klart er at når forhandlerens salgsavdeling har skaffet kunden en bil, er det ettermarkedstjenestene som legger grunnlaget for om samme kunde vil ha bil nummer 2, 3 og 4 fra samme forhandler. Ikke i noe ledd er kundebehandling mer avgjørende enn på ettermarkedet. - Vi går i hvert fall ut ifra at det ikke er mange underleverandører du skal besøke her, for i Norge er vel Toyota velsignet fri for konkurranse fra det frie markedet? - Historisk sett er det forholdet ganske riktig, men verden endrer seg også for Toyota. Merkets europeiske produksjon har økt betydelig, den utgjør vel 70 prosent nå, og med det følger europeiske underleverandører. Jeg kjenner til mange agenturer som er representert på messen. Det var annerledes for ti år siden. - Men hva med verkstedutstyret? Er ikke det utstyret Toyotas norske merkeverksteder benytter kanalisert gjennom Toyotas sentralavtaler? - Faktisk ikke, med unntak av spesielt høyteknologisk utstyr som eksempelvis diagnose. Ellers står forhandlerne ganske så fritt så lenge utstyret tilfredsstiller Toyotas spesifikasjoner - og DET er noe ganske annet! Derfor er det også meget viktig for vår organisasjon å følge med på nyheter for ettermarkedet. Og på Automessen finner man de viktigste nyhetene på slikt utstyr, avslutter den sympatiske Toyota-sjefen.
|