Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Våren er filtertid Den tyske filterprodusenten Mann+Hummel har utviklet en ny filterteknologi som skal gi 50 % høyere effekt uten at filteret tar større plass. - Dette er en ny totrinns måte å separere vann fra diesel på, uttaler marketingssjef Rune Lysenstøen hos den norske Mann+Hummel-importøren Hellanor AS. |
||||||||||||||||
Gjennom en totrinns prosess ved bruk av et vanntiltrekkende (hydrofilt) element som samler små vanndråper til større dråper, og deretter et vannavstøtende (hydrofobt) element, filtreres det ut 50 % mer vann av dieselen. Dette uten at filteret tar opp noe større plass i motorrommet og uten at det går ut over levetiden. Det nye filteret, som er et såkalt forfilter, øker levetiden på hovedfilteret og beskytter dieselpumpen. Disse totrinns filtrene vil introduseres for kommersielle kjøretøy første kvartal i år, og noe senere for personbiler. De er en videreutvikling av Mann+Hummels allerede etablerte ”Free Line”-filtere. Samtidig påminner en annen tysk filterprodusent, Hengst, oss om at det er på tide å bytte kupéfilter før våren er over oss med sitt pollendryss. De minner også om forskjellen mellom partikkelfilter og aktivt karbonfilter: Partikkelfiltre absorberer pollen, støv og sot mens karbonfiltre i tillegg beskytter mot ytterligere gasser og odører som kan fremkalle allergi eller andre reaksjoner.
|