Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny varebil-ESP fra Bosch tilpasser seg lasten En utvidet versjon av stabiliseringssystemet ESP, som er beregnet på lette nyttekjøretøyer og som med den nye funksjonen LAC (Load Adaptive Control) tar hensyn til bilens vekt og tyngdepunkt, har kommet på markedet. |
||||||||||||||||
Systemet monteres som standard i de nye modellene av Mercedes-Benz Sprinter og Volkswagen Crafter. I fremtiden vil det også ta hensyn til bilens vekt og tyngdepunktets posisjon - begge deler er av stor betydning for ESP-funksjonen, spesielt i varebiler. I lette nyttekjøretøy kan den faktiske samlede vekten variere mye, alt etter bilens last. Bilens tyngdepunkt kan variere ca. 25 % på langs og ikke mindre enn 50 % i høyden. Alle endringer påvirker oppbremsing, traksjon, reaksjon i svinger og tendensen til å velte - en fullastet varebil med høyt tyngdepunkt har i mange situasjoner en større tendens til overstyring og til å velte enn en tom en. Den nye ESP-funksjonen bestemmer den faktiske vektfordelingen og tilpasser kjøredynamikkreguleringen deretter. I kritiske situasjoner holder varebilen seg derfor bedre på veien, og risikoen for å velte reduseres vesentlig. LAC beregner bilens faktiske samlede vekt ved å bedømme reaksjonen ved akselerasjon og oppbremsing. Dessuten beregnes den "karakteristiske hastigheten", en viktig basisstørrelse for ESP-funksjonen. Denne verdien beskriver hvordan bilen reagerer på rattbevegelser og avhenger i stor grad av bilens hastighet og tyngdepunktets posisjon. Første skritt av dette modifiserte ESP-inngrepet er fortsatt en reduksjon av motorkraften. Hvis dette ikke er nok, bremser systemet også de enkelte hjulene. F.eks ved transport av en tung gjenstand med høyt tyngdepunkt øker risikoen for å velte ved høy hastighet i svingene vesentlig - ESP med LAC registrerer dette og stabiliserer bilen tidligere. Hvis det er tung last på bakakselen, kan det også overføre en langt større bremsekraft til kjørebanen uten å blokkere - ESP tilpasser bremsekraftfordelingen mellom for- og bakaksel mer effektivt etter de faktiske akselbelastningene. " En ekstra gevinst ved det utvidede ESP er lavere serviceutgifter, siden spesifikke endringer av oppbremsingen på hvert hjul reduserer slitasjen på bremsesystemet. Systemet er velegnet til alle lette nyttekjøretøy. Det tilpasses hver enkelt varebils egenskaper i tett samarbeid med produsentene”, opplyser Bosch.
|