Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Dieselboomen endrer verkstedsmarkedet Moderne høytrykksdieselinnsprøytningssystemer har siden 1997 utløst en dieselboom. Ca. halvparten av de nyregistrerte personbilene i Vest-Europa er i dag utstyrt med dieselmotor, og nå kommer eiere av dieseldrevne kjøretøy i økende grad til de uavhengige verkstedene med bilene sine. |
||||||||||||||||
Med de nye dieselsystemene er metodene for bildiagnose også vesentlig endret. Derfor tilbyr Bosch, som også er den ledende produsent av dieselinnsprøytningsteknikk, de uavhengige verkstedene omfattende verktøy som f.eks. styreenhetsdiagnosetesterne i KTS-serien. Disse fås i varianter til ethvert verksteds behov. På eldre dieselmotorer er feilsøkingen nesten utelukkende konsentrert om innsprøytningspumpen. Moderne komplekse høytrykksdieselsystemer består derimot av forskjellige elektronisk styrte komponenter. Med diagnoseteknikk fra Bosch kan de enkelte komponentene også testes av de uavhengige verkstedene og om nødvendig skiftes helt eller delvis ut. Dermed kan de uavhengige verkstedene også tilby kunder med moderne dieselmotorer en omfattende service. Verkstedsmedarbeideren kan som regel ved hjelp av guidet feilsøking fra Bosch diagnoseverktøy finne og løse det aktuelle problemet. Feilsøkingen er i stor grad rettet mot det symptomet som bilisten har observert på sin dieselbil. På de elektronisk styrte Feilen lokaliseres til et delsystem som f.eks. høytrykkspumpen, filter/drivstofftank eller injektorene. I testens videre forløp identifiseres den minste utskiftbare enheten av dieselinnsprøytningssystemet. I de fleste tilfellene kan diagnosefunksjoner i innsprøytningssystemets styreenhet hentes frem, som f.eks. høytrykkstesten. I et automatisk testforløp som startes av diagnosetesteren på verkstedet, kan pumpens effektivitet testes og man kan konstantere lekkasjer. Avhengig av høytrykkstestens resultat følger flere tester som lokaliserer feilen ytterligere. En indre lekkasje i en injektor kan f.eks. lokaliseres med en returmengdemåler, som er utviklet spesielt til test av Common Rail-injektorer. Dermed kan denne injektoren som minste utskiftbare enhet skiftes av verkstedet. Test av mengdeventilen er derimot et eksempel på en test som finnes i Bosch diagnosetesteren. Denne testen viser om mengdeventilen er mer slitt enn normalt og derfor bør skiftes ut. Også her identifiseres den minste utskiftbare enheten. Hvis det bare er den som er defekt, er det ikke nødvendig å skifte ut hele pumpen. Den omfattende og mangeårige kunnskapen fra utvikling og førstegangsmontering av moderne høytrykksdieselsystemer danner grunnlaget for alle diagnosesystemene fra Bosch, som tar hensyn til senere diagnose på slike systemer ved utviklingen av innsprøytningskomponenter og -systemer. Tilsvarende testprosesser er så langt det er mulig gjort tilgjengelig i styreenheten.
|