Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Autoretur-anbudet avklart Da EU i 2000 kom med sitt End of Life Vehicle-direktiv (ELV), ble bilprodusentene gjennom sine importører som en del av produsentansvaret pålagt å samle inn og gjenvinne like mange biler som de fører ut i markedet, og fra de samme geografiske områder som bilene går i. |
||||||||||||||||
For å løse oppgaven i Norge har alle 26 bilimportørene i landet etablert selskapet Autoretur AS gjennom Bilimportørenes Landsforening (B.I.L.). Hensikten med Autoretur er å gjøre innsamlings- og gjenvinningsprossessen mer rasjonell enn om hver imporiør skulle løst oppgaven på individuell basis. Anbudet på innsamling og frakt av biler gikk til Ragn-Sells AS/ Hellik Teigen AS og til Stena Metall AS. Avtalen gjelder for 10 år. De 120.000 bilene som vil bli samlet inn årlig har hver en anslagsvis metallverdi på 1000 kroner. Dette skal dekke kostnadene ved innsamling, miljøsanering, transport og shredding (kverrning). - Dersom anbudstakerne er flinke, får det vel en fortjeneste ut av denne rammen også, sier Hroar Braathen i Autoretur AS. Han opplyser at de vil basere seg på eksisterende, godkjente biloppsamlere. I det systemet som SFT driver er det i dag med 140 av dem. Av disse er imidlertid bare 70 godkjente. - Jobben skal gjøres med nullkostnad for både sistebileier og Autoretur AS. Det vil fortsatt være et vrakpantsystem enten i Autoreturs eller offentlig regi. Siste skulle etter de opprinnelige planene avvikles, men i høst sa SFT at de kunne fortsette dagens system som en overgangsordning i 2 – 3 år, tilføyer Hroar Braathen. Det nye retursystemet skal i henhold til ELV-direktivet være i drift fra 1. januar 2007.
|