Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Lakk-tidlisten til revisjon
Tiden en billakkerer bruker på å utbedre en lakkskade, avhenger ikke bare av skadens omfang. Tidsbruken avhenger også av metodene, utstyret og råmaterialene man benytter. |
||||||||||||||||
Når vi så opplyser at lakkererne i dag opererer med reparasjonstider etter et system som ble fastsatt i 1993, skjønner vi at kartet ikke stemmer særlig overens med terrenget lenger. Både tidlister og veiledninger trenger å fornyes – bare tenk på hva moderne vannfortynnbare lakker trenger av energi og tørketid sammenlignet med den gamle akryllakken – for ikke å snakke om nye underlagsmaterialer, påføringsmetoder, forbruksmateriell og øvrig utstyr, ikke minst tørketeknologi. Bransjen har lenge ropt på en revisjon av tidlistene, spesielt etter at tidene ble trangere i dobbel forstand (unntatt for forsikringsselskapene). Så for en tid tilbake fikk Norges Bilbransjeforbund (NBF) forespørsel fra Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH) om å være med på en prosjektgruppe som skal ta tidene til behandling. Torsdag 23. mars, altså denne uka, kommer de foreslåtte gruppemedlemmene sammen for første gang. De skal da drøfte målsettinger i henhold til parametere som tid, kost/nytte, VOC- og HMS-krav og bilfabrikkenes krav. Ventelig vil fremdriftsplanen legges opp med start i august i år og avslutning ved utløpet av 2007. Hvilket må være i tolvte time eller der omkring, siden VOC-direktivet i sin nyeste form blir innført allerede 1. januar 2007. Etter de opplysninger MotorBransjen har innhentet foreløpig, skal gruppa ledes av lakkermester Øystein Johansen fra Bilskadesenteret Telemark AS (NBF Skien). Andre sannsynlige deltakere er: Terje Haug, Finansnæringens Hovedorganisasjon Ikke alle i denne gruppen vil jobbe mot forsikring, noen er der også for å komme med råd og innspill. Ventelig vil gruppen følge tidlige tiders praksis ved at forsikringsselskapene plukker ut tre verksteder som piloter, mens NBF plukker ut tre andre, slik at totalt 6 billakkverksteder kontrollmåles på tidsbruken. Et av målene er også å finne en løsning på systemet som muliggjør enkle oppdateringer og tilpasninger etter hvert som nye regelverk og teknologier krever det.
|