img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Bilbransjen har aldri tjent dårligere på karosseri og lakk
Aldri har forsikringsselskapene tjent mer på bil. Aldri har karosseri- og lakkbransjen tjent mindre. Selskapene sitter igjen med 17 kroner av hver hundrelapp på bilforsikring. Det ropes på felles aksjoner for å redusere presset fra selskapene.

De siste fem årene har selskapene hatt et overskudd på bilforsikringspremier på 5 milliarder kroner. Da er både utbetalinger til erstatning og driftsutgiftene trukket i fra. Og selskapene tjener i tillegg millioner på finansinntekter. For bileierne betaler sine forsikringer på forhånd, og ved erstatning skjer betaling i ettertid.

Mens selskapene sitter igjen med 17 kroner for hver 100-lapp kundene betaler i bilforsikring, tynes landets bilskadeverksteder. Aldri har inntjening på karosseri og lakk vært dårligere. Selskapene utøver et kraftig prispress, og når de er bilverkstedenes definitivt største kunde med en omsetning på rundt 8 milliarder kroner, er det klart at de har maktmidler.

- Vi har hatt en negativ resultatutvikling på karosseri og lakk de siste to årene, sier viseformann i Norges Bilbransjeforbund, Stein Håvelsrud. Han er adm. direktør i Norges største kjede av bilforhandlere (Møller Bil), og tilføyer at tendensen er lik  for hele bransjen. --Det har knapt vært noen prisøkning, mens vi har hatt en kraftig kostnadsøkning til lønninger, miljøkrav, nyanlegg etc.

- Hvorfor ikke slutte med karosseri og lakk?

- Du sier noe! Men faktum er at vi har et ansvar for en komplett og god service overfor våre bilkunder, og det gjør at vi av og til må tenke utover de rent bedriftsøkonomiske konsekvenser. I tillegg håper jeg å kunne fortsette den gode dialogen vi har med et par av de store selskapene, slik at vi kan bygge videre på et samarbeide om effektivitetsfremmende tiltak både hos dem og hos oss, slik at vi på sikt kan ta ut synergier gjennom bl.a. bedring av resultatene. For øvrig skjønner jeg spørsmålet godt.

”Med lua i handa”
De som arbeider med karosseri og lakk føler seg som ”leilendinger”. De er helt prisgitt å være på god talefot med forsikringsselskapene, som er storkunder og har makt – og som heller ikke er redde for å bruke den.

De fleste i bransjen er redde for å si hva de mener om situasjonen og forholdet til selskapene. Det er uklokt å opponere mot ”makta”, og mange i bransjen snakker villig vekk om situasjonen og har meninger. Men straks spørsmålet er om de vil bli sitert, lukker de aller fleste klokelig munnen.

Men det murrer i bransjen. Mange aktører har med stigende irritasjon sett på forholdet mellom selskapenes resultater og presset de utøver hver dag for å få ned prisene på det arbeidet verkstedene skal utføre. Ordet ”leilendinger” kommer stadig oftere igjen.

Savner en kamporganisasjon
Mange etterlyser en organisasjon eller sammenslutning som kunne føre felles sak mot landets forsikringsgiganter. I dag settes verksteder opp mot hverandre. De fleste grep er benyttet for at bransjen ikke skal samarbeide. Mens Gjensidige har avtaler med sine verksteder, har If og Vesta avtaler med andre. Biler flyttes fra et verksted til et annet hver eneste dag året rundt. Det er særlig Gjensidige som vil at alle skader de skal betale skal utføres på verksteder de har avtale med.

Noen roper på Norges Bilbransjeforbund og at dette burde være organisasjonens viktigste oppgave. Men i følge viseformann Stein Håvelsrud er det en rolle NBF ikke kan ta:

- Vi har til dels sterke reaksjoner på prispresset fra forsikring fra flere av våre medlemmer, både frittstående karosseriverksteder og karosseriverksteder tilknyttet merkeverkstedene. Men etter forbundsstyrets mening er ikke dette en oppgave som NBF kan eller skal påta seg, da det enkelte verksted selv må ta ansvar for å kalkulere og selge sine tjenester, sier han.

Alle er kunder hos hverandre
Forsikring og bilbransje har mange tette bånd. Ikke bare er selskapene store kunder på verkstedene både av karosseriarbeide og mekanisk arbeide; de er også landets største kjøpere av deler. Men bilbransjen jobber også daglig for forsikringsbransjen. Fire av ti kunder som kjøper ny eller brukt bil lar bilselgeren ordne med formidling av forsikring. Ingen tegner flere kunder for forsikringsselskapene enn bilforhandlere og bilselgere. Og bransjen gjør ikke dette gratis.

Når selskapene får en ny kunde, drypper det også litt på bilforhandleren og bilselgeren. Mange mener at det bare dreier seg om småpenger og at bransjen burde ha mye mer enn de rundt 400 kronene forretningen mottar når den formidler en ny kunde til et selskap. Og forhandlerne mottar bare provisjon ved førstegangstegning, ikke ved fornyelse som andre forsikringsagenter.

17 kroner for hver hundrelapp
Se på dette interessante regnestykket:
* For hver hundrelapp en bileier betalte i fjor inn i bilforsikring, gikk 63 kroner til erstatning i forbindelse med skade og 20 kroner gikk med til selskapenes drift
* Selskapene satt i gjennomsnitt igjen med 17 kroner for hver hundrelapp.
* I tillegg kommer inntekter fra gebyrer dersom kunden deler sin betaling i flere terminer
* For da ikke å snakke om kapitalinntektene – bileierne betaler sin premie som forskudd, og selskapene tjener godt på dette. Avkastningen på utlån og investeringer ligger nok i størrelsesorden 15 til 20 prosent, det vil si at de hvert år kan plusse på en milliard eller mer ”med takk til landets bileiere”

Det er to som tjener godt på bil i Norge: Staten og forsikringsselskapene.

Mer om saken kan du lese i MotorBransjens aprilutgave, der bilskade og lakk blir hovedtema.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer