Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
BIL først med spritbil i Norge: Ikke lett å kjøre miljøvennlig Det er et slit å være miljøbevisst. Her kjører vi Norges første bil tilpasset blandingen bensin og etanol - men hvor skal vi fylle tanken? Myndighetene har ikke sagt ja til at noen bensinstasjon i Norge kan selge drivstoffet E85 (85 prosent bensin og 15 prosent etanol) – og du skal langt inn i Sverige før det er til salgs. |
||||||||||||||||
I stadig flere land kommer det biler for biobensin (E85). I Sverige alene ruller det nesten 20.000 biler da det både er skattefordeler og drivstoffet er mye billigere. Nå er det tester med systemet både i England, Tyskland, Frankrike (Paris) og i Nederland. Men bare ikke i Norge. Saab, Volvo og Ford har alle biler som er tilpasset drivstoffet. Norge har etanolen – men myndighetene må gjøre noen vedtak før salget kan komme i gang. Og det går så tregt, så tregt. Saab satser stort på biodrivstoff – og den første bilen tilpasset drivstoffet ruller på norske veier. Importøren har bilen, men mangler drivstoffet. Og da finnes det bare en løsning: Kjøp drivstoffet på kanner i Sverige. Frakt det i nattens mulm og mørke over grensen – eller det noen kaller ”å smugle”. En bil tanket med E85 oppfører seg eksakt som om bilen er tanket med vanlig bensin. Det er ingen forskjell verken på akselerasjon, toppfart, prestasjoner, lukten fra eksos eller på annen måte. Har man ikke E85 tilgjengelig kan man da også fylle tanken med vanlig bensin. Men vi ville teste E85 og la kursen mot Sverige. Da vi nærmet oss Ørje var tanken nesten tom. Men vi kom oss til Tøcksfors på svensk side og den store bensinstasjonen bare for å oppdage at ”nei, vi selger ikke E85”. - Nærmeste bensinstasjon med drivstoffet er nok Karlstad, sa mannen bak skranken. Og dit er det langt. Så vi med grønne fingre, grønn sjel og lyst til å skinne som en miljøbevist måtte fylle tanken med vanlig bensin og returnere til Norge. Norsk bioenergiforening har søkt myndighetene om en testperiode for E85 i Norge. De vil ha et feltforsøk i Oslo og kanskje et par andre steder. Statoil har alt lovet at de skal sette opp pumpene og det eneste myndighetene må gjøre er å si at E85 er avgiftsfri (dermed vil den koste rundt 7 kroner literen) og de må fjerne det særnorske kravet om at drivstoffet skal være tilsatt et kjemisk produkt. Det har Norge for at ingen skal kunne skille stoffet og deretter drikke metanolen. Foreløpig har myndighetene sagt ”at dette høres interessant ut – men av det blir det ikke noen testperiode. Det kan komme i revidert nasjonalbudsjett – eller kanskje i budsjettet for neste år. Men ikke langt fra Svinesund selges E85. Vi fylte noen kanner på drivstoffet slik at vi hadde til kjøring i Norge. Men stanset ved tollstasjonen ved grensen for å spørre hva skal vi gjøre med fortolling. Tolleren forsto ikke helt problemstillingen. Han mente at det beste ville være om vi bare kjørte pent videre – for dette var da ikke noe å bry seg om. Ære være ham.
|