Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Slankere Mercedes-Benz Norge Mercedes-Benz har økt salget av personbiler med 25 prosent i år. Nå plusser importøren på salgsmålene, og planene for Oslo er i støpeskjeen. De kan snu opp-ned på dagens distribusjon av merket i hovedstaden. |
||||||||||||||||
Adm direktør Arne Berg (bildet) hos Mercedes-Benz Norge bedyrer at siden nyttår har han ikke mottatt en eneste klage fra forhandlerorganisasjonen. - Nå begynner vi å se resultatene av den nødvendige omorganiseringen i fjor. Jeg tror alle innser at det var nødvendig og at man nå ser hvor galt mye var tidligere, sier Berg. - Vi hadde et mål på 3,3 % markedsandel på personbilene. Nå har vi økt dette med 0,5 prosentpoeng til 3,8 %. Men det er tidlig på året og mye kan fortsatt skje. Med det modellprogrammet vi nå har, med vårt prisbilde og ikke minst engasjementet i forhandlerorganisasjonen, er alt mulig. - Hva er skjedd mellom importør og forhandlere? - Vi har lagt stridighetene bak oss. Blant annet har vi fått mye bedre system for reklamasjoner. Før ringte alle Mercedes-Benz-eiere til importøren for å få hjelp. Det er endret. Nå tar forhandlerne hånd om kundene, noe som har gitt en langt bedre struktur. Importøren skal assistere forhandlere - og ingen andre. Antall varianter av hver Mercedes-modell er redusert og det er slutt på den tiden da selgeren måtte spesifisere hver enkelt bil. A-, B- og C-klasse er standard utstyrt og kunden kan omtrent bare velge farge. - Dette er biler kunden helst vil ha levert dagen etter bestillingen, sier Berg. - Tidligere opplevde vi at kunder fikk tilbud om utstyr som kostet nesten like mye som selve bilen. Det er det slutt på for A-klassen, B-klassen og delvis for C-klassen. Når det gjelder andre modeller er det fortsatt ”skreddersøm”, sier Berg. - Er det en av grunnene til den kraftige salgsøkningen på B-klassen? - Jeg tror det. Det blir Norges mest solgte Mercedes-Benz i år. Målet er 1000 biler. - Da den ble lansert snakket man om 300 i året? - Så feil kan man ta. B-klasse er et av Norges beste bilkjøp og jeg mener modellen har et stort potensial. Vi styrer kampanjer mot yngre kjøpere og satser mer enn noen gang på TV-reklame. Når vi markedsfører B-klassen så tungt, har forhandlerne også denne bilen i fokus. Det har ikke vært alltid tilfelle tidligere. Da ledelsen i Mercedes-Benz Norge første gang snakket om R-klasse, var salgsmålet ”kanskje 50 biler i året”. Denne amerikanskproduserte van’en med firehjulstrekk var av onde tunger omtalt som ”bilen bare med interesse for begravelsesbyråer”. - Vi har nå over 200 kontrakter, sier Berg. - Syv av ti er varebiler. De blir ikke levert før etter sommerferien (mai-produksjon i USA). Men kundene er villige til å vente. - Hva med nye GL? - Den snakker vi minst mulig om. Vi skal fortsatt selge ML. Men vi har 60 kunder som har skrevet kontrakt på GL, så det lover meget godt. Vi snakker om et volum på 400 biler i året, dersom den blir varebil. I mai blir en tatt inn for å innredes som varebil for typegodkjenning. Men i salg kommer ikke GL før i september. Og i juli kommer facelift på E-klasse. Jeg mener at Mercedes-Benz nå har blant de beste modellprogrammene. Og ingen har flere modeller med firehjulstrekk. Bertel O Steen AS har lenge arbeidet for å styrke Mercedes-Benz i Stor-Oslo. Arne Berg vil ikke røpe mye, da ikke alt er endelig på plass. Men noe har sluppet ut: Det åpnes for en helt ny distribusjon av biler.Arne Berg vil ikke snakke om detaljer i planene, men BilNytt kjenner likevel til noe av det som er til vurdering: Det legges opp til tre typer forhandlere: En som skal drive med taxi, en annen som skal jobbe med A-, B- og C-klasse. En tredje type for de øvrige bilene. Det vil bli bygget på Sogn, på den såkalte ”inntauingstomta” mellom Yrkesskolen og McDonalds. Planen er et lite, eksklusivt Mercedes-Benz-anlegg. Mercedes-Benz flytter sammen med Chrysler, Jeep og Dodge i Iglebæk-anlegget i Ensjøveien. Der blir fokus på A-, B- og C-klasse. BOS skal bruke den plassen Iglebæk har i bygget dag og Skoda, som har leiekontrakt til 2007, vil fortsatt være i kjelleren. Det letes etter egnet sted for Mercedes-Benz ”i aksen fra Skøyen til Asker”. Anlegget på Rud i Bærum drukner i industriområdet. Det ideelle ville være noe i nærheten av IKEA eller Møller E18.
|