Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nytt dekk best på slitt vei Asfalten har to dype renner – tydelige merker etter piggslitasjen. Vannet legger seg i to renner og det føles ofte som å kjøre på en vei med to skinner eller kanskje like ofte, to skispor. |
||||||||||||||||
Ekstra følsomt er det når du vil ut av sporene. Kanten er høy og ”trikkeskinnene” etter piggslitasjen kan være stor. Med dette som utfordring og krav om å finne en løsning, fikk ingeniørene hos Continental beskjed om å utvikle det beste dekket for slike veier. Teknisk sjef for Continental i Norge, Frank Larsen sier dette om utfordringene: - Veier med tydelige skader og slitasje etter piggdekk, er ikke vanlig i utlandet. Derfor måtte ingeniørene komme og se på våre veier. Og de ble ganske overrasket av hva de så. De hadde ikke trodd at hovedveier kunne ha så store og dype groper.
Mange bilførere i Norge klager over at dekkene ikke er gode nok på veier med store piggslitasjer. - Ja, disse klagene går igjen, sier Larsen. Det er faktisk dette vi får flest henvendelser om. Bilførere er kresne og aksepterer ikke at bilen nærmest må følge gata som en trikk.
- Og vi ser aldri at slike kjøreforhold er med i dekktester? - Det gjør ikke vi heller. Dekktester gjelder helt andre ting enn norske veier etter piggvinteren.
- Bør slike forhold testes? - Om testen skal ha interesse for norske forbruker er svaret et ubetinget ja. Jeg tror man under slike forhold vil virkelig oppleve store forskjeller. Det har våre interne tester vist.
Dekk tilpasset piggslitasjen - Slitebanen har en noe annerledes form, sier Frank Larsen. Normalt er en slitebane helt flat. På det nye dekket har vi valgt å ha en mindre rett flate og dermed viser våre tester at dekket har klart bedre egenskaper.
- Snakker vi om en helt ny type sommerdekk? - Nei, men et dekk som er forbedret på det mange bilister har klaget mest på. Vi har lyttet til norske bileiere og har fått aksept for argumentene fra fabrikkens tekniske ledelse. Det har vi bl.a. opp nådd fordi Continental er store på det norske markedet.
|