Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Både Bosch og Volvo vil ha æren for lambda
Både Bosch og Volvo vil ha æren for lambda Mandag etter Palmesøndag presenterte vi på denne siden en omskrevet pressemelding fra Volvo, der den svenske bilprodusenten fremhevet at det er 30 år siden Volvo brakte lambdasonden på markedet, underforstått at lambdasonden var utviklet av Volvo. |
||||||||||||||||
I den samme pressemeldingen pekte Volvo også på at de hadde vært først ute med 3-punkts sikkerhetsbelter i sin tid, noe MotorBransjen valgte å ikke videreformidle i denne sammenheng. Men så var det åpenbart også lambdasondens jubileum Volvo ville markere. Med en form for markering som slett ikke falt i smak hos Bosch. For i følge det danske Motor-Magasinet har Bosch tatt kraftig til motmæle overfor Volvo hva gjelder lambdasondens opprinnelse. ”For”, sier Bosch, ”det var VI og ikke Volvo som sto bak lambdasonden!” Avisen har spurt Volvos PR-sjef Christer Gustafsson om hvordan dette henger sammen, og har fått til svar: ”Nei det er klart at det ikke var Volvo som utviklet sonden. Det var sikkert Bosch. Det Volvo gjorde, og som står i teksten, var å samle komponentene og matche dem til et effektivt system som ble kalt lambda grunnet de optimale forhold man oppnådde for forbrenningen. På samme måte kan man si at det ikke var Volvo som vevde selen til lanseringen av vårt første 3-punktsbelte. Det var nok Klippan eller Vattenfall. Men det var vi som satte systemet sammen i en Volvo-bil”. Sitat slutt.
|