Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
NAF om Revidert Nasjonalbudsjett 2006
”Dramatisk i forhold til veinettet, positivt i forhold til miljøvennlig bilbruk”. Det er NAFs mening om Revidert Nasjonalbudsjett 2006. |
||||||||||||||||
- Regjeringen følger ikke opp egne lovnader! Vårt veinett forfaller ytterligere i påvente av at de satsinger som loves ikke gjennomføres i praksis”, sier NAF-direktør Christine Holtan. - Etterslepet i veivedlikeholdet er dramatisk. Det samme gjelder investeringsnivået, men for å løse de mest overhengende sikkerhetsproblemer i dagens situasjon på veiene må vedlikeholdsbudsjettene økes betraktelig. Regjeringen følger i dette reviderte budsjettet ikke opp egne erklæringer fra Soria Moria, noe som ville vært en viktig del av å oppfylle Stortingets ambisjoner med Nasjonal Transportplan. - I sin tiltredelseserklæring lovet regjeringen en merbevilgning til vei samlet på rundt 1 milliard kroner. Etter at revidert nå er fremlagt kan NAF ikke se at dette har blitt løftet. Veien forfaller i påvente av beslutninger som støtter de ambisjoner Stortinget lenge har hatt. Dette er derfor alvorlig, sier hun. - Den positive siden ved budsjettet ser vi i forhold til en mer miljøvennlig bilbruk, både innen drivstoff og nye engangsavgifter basert på CO2. Den klare ambisjonen i budsjettet om nye engangsavgifter fra og med 2007, tilsier at Regjeringen nå forplikter seg i ennå større grad enn før for en endring på dette området, fortsetter Holtan. - Innfasing av ny teknologi i form av avgiftsfritak for hydrogendrevne kjøretøy er vel og bra, men vil i liten grad ha innvirkning på samferdselssektorens utslipp og sikkerhet totalt de nærmeste ti år. Et avgiftsfritak for biler med hydrogen og forbrenningsmotor isolert sett vil ha liten praktisk betydning for de store utfordringer transportsektoren står ovenfor. Det er ikke volum nok over tilbudet til at befolkningen som helhet kan tilpasse seg dette, mener Holtan. - NAF registrerer med tilfredshet at intensjonen om å legge om engangsavgiften til å bli CO2-basert i Statsbudsjettet for 2007 nå gjentas. Dette vil være et svært viktig tiltak for å sørge for nødvendig utskifting i den norske bilparken, og for at folk flest skal få råd til sikrere og mer miljøvennlige biler. - Vi har store forventninger i forhold til Statsbudsjettet for 2007. NAF registrerer også med tilfredshet at det er tilrettelagt for avgiftsfritak for etanol innblandet i drivstoff for det store volum privatbiler. For de nåværende privatbilene vil dette være et viktig bidrag for redusert forurensing fra bilparken. - I forlengelsen av dette forutsetter NAF nå at Regjeringen og oljeselskapene tilrettelegger for at et slikt miljøvennlig drivstoff gjøres tilgjengelig for alle personbiler fra 01.01.2007, avslutter NAF-direktøren.
|